آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

در تاریخ 10 جولای(19 تیر)،نخستین دید نزدیک ازلکه سرخ بزرگ مشتری را خواهیم داشت.

 لکه سرخ بزرگ نام توفانی بسیار بزرگ و در حال چرخش روی سیاره مشتری است که از سال 1830 مشاهده شده و احتمالا 350 سال قدمت دارد.این لکه با وسعتی 16000کیلومتری دو تا سه برابر سیاره زمین است.لکه سرخ بزرگ مشتری. تصویربرداری توسط فضاپیمای جونو در تاریخ 29 ژوئن 2017(8 تیر1396)


ناسا گفت: فضاپیمای جونو که یک سال است در مدار مشتری قرار گرفته وتقریبا حدود 114.5 میلیون کیلومتردراین مدار،دورسیاره گردش کرده است قرار است در تاریخ 10 جولای به نزدیکترین حد ممکن در بالای سرلکه سرخ بزرگ برسد و ریشه ها و عمق این لکه را بررسی کند.
 فضاپیمای جونودر5 آگوست 2011 از کیپ کاناورال، فلوریدا راه اندازی شد.
اسکات بولتون، محقق اصلی جونو از موسسه تحقیقات جنوب غربی در سن آنتونیو گفت:لکه سرخ بزرگ مرموزمشتری احتمالاً یکی از مشهورترین ویژگی های این سیاره است.
لکه سرخ بزرگ قرن هاست روی بزرگترین سیاره ی منظومه شمسی یعنی سیاره مشتری قرار دارد.حالا جونو به همراه حسگرهای سنجش ابر خود با شیرجه ای تاریخی، به کسب اطلاعات در مورد عمق و ریشه ی این توفان خواهد پرداخت.این اطلاعات به ما کمک می کند نحوه عملکرد این توفان غول پیکر را درک کنیم و بفهمیم چه چیزی آن را بسیار خاص می سازد.
ناسا این جزئیات را ارائه داد:
در روز دوشنبه  10جولای، پریجو[perijove](نقطه ای که درآن یک مداربه مرکزسیاره مشتری نزدیک می شود) را خواهیم داشت. در زمان پریجو، جونو بطورمستقیم بالای ابرهای چرخان لکه سرخ بزرگ مشتری قرارخواهد گرفت.این فضاپیما حدود 9000 کیلومتر بالای ابرهای این لکه سرخ عبور می کند.
البته منتظر تصاویری جدید از لکه سرخ بزرگ مشتری در10 جولای هستیم.
 
 فضاپیمای کاسینی ناسا این تصویر مشتری را در29 دسامبرسال 2000 در طول نزدیکترین مسیرش به مشتری در حدود10 میلیون کیلومتر گرفته است.
 در10 جولای 2017 در زمان پریجو، جونو در حدود 3500 کیلومتر بالاتر از ابرهای این سیاره قرار خواهد گرفت.

نویسنده: هاجر طاهری

عضو تحریریه آسمان شب ایران، دانشجوی فیزیک هسته ای

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد