آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
هوا سرد است ، دقایقی چند از بامداد روز جمعه 23 بهمن می گذرد و همگان از سراسر شهر خود را به جلوی درب مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی می رسانند تا سوار اتوبوس شوند ، هوا هم ابری است و همه این سوال را از خود می پرسند که آیا هوا در مرنجاب هم اینگونه خواهد بود ؟

مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی چندی است که تصمیم به برگزاری گشت های رصدی در رصد گاه های  مختلف  کشور  گرفته است . برای شروع  تصمیم گرفتیم تا مرنجاب را انتخاب کنیم . این برنامه به سرپرستی آقایان علی ترکمان و امین بشیری و همکاری ریاست محترم مرکز خانم اکرم باقر پور امامی و گروهی از 44 همپا و همراه برگزار شد .
ساعت 16:30 پس از بازدید از باغ فین کاشان و صرف ناهار در شهرستان آران و بید گل و گذراندن سختی راه به کاروانسرا می رسیم . در بدو ورود با جمعیت زیادی مواجه می شویم که شب قبل را در کاروانسرا بودند و در حال ترک آن هستند و جای خود را به گروه های بعدی می دهند . از یک طرف جای خوشحالی است که علا قمندان زیادی را می بینیم که به طبیعت و کویر و آسمان آن علاقمند هستند و از طرف دیگر جای بسی تاسف است که عده ای از این جماعت هنوز آداب زندگی در طبیعت را نمی دانند و با ترک کویر کوهی از زباله را به جای خود باقی می گذارند . علاوه بر دیدن این نا ملایمت ها ، ابری شدن هوا هم کمی ما را نگران کرده بود که با تاریک شدن هوا کم کم ابر ها محو شدند و آسمان پرستاره کویر از پس ابرها نمایان شد . پس از صرف شام اعضای گروه شروع به مستقر کردن ابزار های رصدی خود در حیاط  کاروانسرا کردند و در ساعت 11 با خاموش شدن چراغ ها رصد و عکاسی از آسمان زیبای کویر شروع شد . به راستی که آسمان زیبایی دارد دیدن خوشه  M44و NGC869 &  NGC884 و قسمت های از نوار راه شیری با چشم غیر مسلح  بسیار لذت بخش است .
گروه ما خود به دو دسته تقسیم می شد یک دسته دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان بودند که برای اولین بار بود که رصد در کویر را تجربه می کردند و دسته دیگر هم منجمان آماتور مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی بودند که تجربه ی رصدی بیشتری داشتند ، با تلفیق این دو دسته و همکاری آنان با یکدیگر نه تنها رصد برای همه شیر نتر شد  بلکه زمینه ی دوستی و آشنای بیشتر این دو دسته را هم فراهم آورد . عده ای هم مشغول عکاسی از اجرام عمقی آسمان بودند اما متاسفانه فلاشر ماشین ها و نور سفید چراغ قوه های افراد نا آشنایی که از جاهای دیگر آمده بودند عامل مزاحمی برای عکاسی محسوب می شد . ساعت 1 بامداد سرمای شدیدی بر کاروانسرا حاکم می شود و هر چه به صبح نزدیکتر می شویم بر این سرما افزوده می شود . اما علاقمندان به آسمان این سرما را به جان می خرند و تا روشن شدن آسمان به رصد می پردازند . ساعت حوالی 3 بامداد است که عبور آذر گوی زیبایی شور و هیاهوی زیادی در بین رصد گران می اندازد و همچنان نیمی از گروه در زیر نور منطقة البروجی پر شور در حال رصد هستند . رصد تا حوالی ساعت 5 بامداد ادامه می یابد و با روشن شدن هوا افراد ساعاتی را به استراحت می پردازند تا سر حالتر برنامه را ادامه بدهند . نکته جالب توجه حضور زن و شوهر میان سالی بود که با وجود آشنا نبودن با رصد و آسمان ، سرما و سختی راه را به جان خریده بودند و کار و زندگی خود را رها کرده بودند تا آسمان زیبای کویر را ببینند و به این انگیزه همسفر گروه ما شده بودند . صبح ، پس از صرف صبحانه راهی تپه های شنی  و چاه دستکن می شویم تا پس از گشت و گذار در آسمان شب در زمین هم گشت و گذاری داشته باشیم !
ساعت 14 پس از صرف ناهار کویر مرنجاب را به مقصد همدان ترک می کنیم و تنها کوله باری از تجربه ، دانش و صد البته خستگی را با خود به همراه می آوریم . . .

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد