آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
دهمین باشگاه انجمن نجوم نجما شهرستان گنبد کاووس 5شنبه 26/6/88 همراه با مراسم افطار در دانشگاه پیام نور گنبد کاووس برگزار شد .
ا. دهمین باشگاه انجمن نجوم نجما شهرستان گنبد کاووس 5شنبه 26/6/88 همراه با مراسم افطار در دانشگاه پیام نور گنبد کاووس برگزار شد .
ا.نجمن نجوم نجما گنبد کاووس با سابقه ای که به سال 1372 بازمیگردد ، پس از مدتی وقفه ، تابستان سال گذشته بار دیگر آغاز به کار کرد و از آن زمان تا کنون به طور مرتب هر ماه یک باشگاه نجوم را برگزار نموده است. از دیگر برنامه های برگزار شده توسط انجمن نجما می توان به فعالیت های زیر اشاره نمود :
1.برگزاری کلاس های آموزشی نجوم در سه سطح مقدماتی ، پیشرفته و تخصصی
2.برگزاری رصد های علمی –آموزشی با تلسکوپ
3.رصد هلال ماه ماههای قمری
4.رصد و ثبت اختفاهای ستاره یی، در طرح همکاری با یکی از گروههای نجومی استرالیا
و ...
و اما دهمین باشگاه انجمن نجوم نجما در راستای یکی ا ز اهداف انجمن که همان برگزاری مرتب باشگاه های نجوم است ، روز 5شنبه ساعت 30/20-18 در دانشگاه پیام نور ، و به دلیل همزمانی با ماه مبارک رمضان با مراسم افطار برگزار  شد .
پس از حدود1ماه برنامه ریزی ، نامه نگاری و پیگیری های مداوم ، سرانجام دو روز قبل از باشگاه ، تأیید نهایی از جانب دانشگاه به منظور برگزاری مراسم باشگاه در سالن اجتماعات و برپایی مراسم افطار در سالن سلف سرویس دانشگاه أخذ شد ، که با همکاری صمیمانه مسئولین محترم ریاست ، حراست و امور دانشجویی دانشگاه کارها به نحو احسن پیش رفت . بطوریکه برخلاف ذهنیت اعضای هیأت مدیره انجمن( که متولی برگزاری مراسم بودند ) مبنی بر سختی های پیش رو در برگزاری چنین مراسمی ، کارها به خوبی انجام شد و موانع یکی پس از دیگری از سر راه کنار رفت .
اعضای هیأت مدیره و همچنین تعدادی از اعضای فعال انجمن از ساعت 11صبح در دانشگاه حضور یافتند و با همکاری هم تا ساعت 17 به آماده سازی سالن اجتماعات و چیدن سفره افطار پرداختند .
مراسم با تأخیری 15 دقیقه ای ساعت 15/18 با تلاوت آیاتی  چند از کلام الله مجید آغاز شد . پس از آن با پخش سرود ملی ایران و نمایش کلیپ انجمن و سپس خوشامد گویی مجری این باشگاه آقای داوود امانی کر ، برنامه های باشگاه پی گرفته شد . سمینار اول توسط خانم آیدا احمدی با موضوع هفت آسمان و مباحثی نظیر کرسی ، عرش و ... از دیدگاه علمی ارایه شد . سپس کلیپ  تصویری فعالیت های یکساله انجمن نجوم نجما پخش شد که توسط آقای یاشار یوسف نژاد تهیه شده بود . ( این برنامه به منظور تنوع جایگزین " اخبار نجومی در ماه گذشته " بود) .
برنامه بعدی سمینار جذاب و زیبای اسطوره های صور فلکی بود که توسط آقای بابک نورانی ارایه شد . در این سمینار، به افسانه های کهن صور فلکی ذات الکرسی ، آندرومدا و برساوش پرداخته شد.
پایان بخش برنامه های باشگاه دهم ، سخنرانی جناب آقای آتیلا پرو ، کارشناس ارشد نجوم و اختر فیزیک ، در زمینه سیارات فرا خورشیدی بود . مبحث سیارات فرا خورشیدی که از عمر آن بیش از دو دهه نمیگذرد ، شاخه ای زیبا و جذاب از دنیای نجوم است که به کشف و مطالعه سیارات خارج از منظومه شمسی که به دور ستاره ای جز خورشید می گردند ، می پردازد . این مقدمه ای است برای کشف حیات احتمالی در خارج از منظومه شمسی ...
پس از پایان باشگاه و با شنیدن ربنای زیبای شجریان و بعد از آن اذان ملکوتی مؤذن زاده ، حاضرین در باشگاه جهت افطار ، به سالن سلف سرویس دانشگاه راهنمایی شدند . افطار تدارک دیده شده ساده ، سالم و سبک بود که اعضا  در فضایی صمیمی ، روزه خود را با آن افطار نمودند .
تعدادی از اعضای هیأت مدیره نیز همراه با مسئول محترم امور دانشجویی دانشگاه جناب آقای مؤمنی که صمیمانه از ابتدا تا انتهای باشگاه یار و یاور انجمن بودند ، با چیدن سفره افطار در محوطه بیرونی سلف (در فضای باز به دلیل هوای بسیار عالی ) افطار نمودند . بارش نم نم باران در هنگام افطار فضای خاطره انگیزی را به وجود آورد که خستگی آن روز را از تن اعضا در آورد .
در پایان وظیفه خود می دانیم از طرف هیأت مدیره انجمن نجوم نجما از زحمات جناب آقای هاشم آبادی ریاست محترم دانشگاه پیام نور ، جناب آقای عضدی ریاست محترم امور مالی دانشگاه پیام نور ، جناب آقای مهرانگیز مسئول محترم امور فرهنگی و به خصوص جناب آقای میر حسینی حراست محترم دانشگاه و جناب آقای مؤمنی مسئول محترم امور دانشجویی دانشگاه پیام نور و تمام کسانی که در برگزاری باشگاه صمیمانه یاری مان کردند کمال تشکر و قدر دانی را داشته باشم .
به امید برگزاری هر چه بهتر  برنامه های آینده انجمن نجوم نجما.

آدرس انجمن نجوم نجما: گنبد کاووس، خیابان سرابی، کوچه چهارم، خانه ریاضیات و نجوم
 

 
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد