آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 بازهم 5 شهریور و ذهن مردم گمراه در مورد نزدیک شدن مریخ از راه رسید. تازه این اول ماجرا است، ادامه را بخوانید تا شاید کمی از این مشکل را بشود حل کرد.
 
«كره مریخ به بالاترین درجه درخشش خود در آسمان شب در پنجم شهریور خواهد رسید... و به نظر می‌رسد كه آسمان دو ماه دارد... » این مضمون پیامی است كه این روزها بارها به پست‌های الكترونیكی برخی از كاربران اینترنتی ارسال شده است. خبری كه هر ذهن كنجكاوی را به این سو می‌كشاند كه یك شب را زیر آسمان شب سپری كند و همین موجب شد تا هر دریافت كننده این خبر، آن را برای دوستان دیگرش نیز ارسال كند. اما گاهی شاید فاجعه وقتی رخ می‌دهد كه حقیقت آشكار می‌شود و به تو كه بی صبرانه منتظر دیدن یك اتفاق نادر بودی بگویند، همه چیز یك شایعه بیش نبوده است.
مدیر وب سایت آسمان شب ایران با رد خبر امكان رویت همزمان دو ماه در آسمان پنجمین شب شهریور 90، رویای بسیاری از دوستداران پدیده‌های كمیاب را در هم ریخت.

*آسمان شب، علاقه انسان‌ها
علاقه به نجوم و پدیده‌های آسمانی از همان دوران كودكی در انسان‌ها پدید می‌آید تا جایی كه برخی از ما چند ساعت وقت را صرف پیدا كردن دب اكبر، دب اصغر و یا خوشه پروین می‌كنیم؛ گویی موضوعی سخت ما را ساعت‌ها به پرسش واداشته و خواب آسوده را از ما گرفته است.
اما این میل به همین‌جا ختم نمی‌شود. از سر كار كه برمی‌گردد با هزار تلاش، تلویزیون را از سریال‌های شبانه به شبكه چهار هدایت می‌كند: آسمان شب!
همین كه خبر جدیدی را دریافت می‌كند یادش می‌افتد كه دوستانش را نیز می‌تواند در این لحظه به یادماندنی با خود شریك كند. گاهی نیز این میل به شناخت علوم طبیعی كه دست بشر سخت به آنجا می‌رسد، انسان را به سوی منابع دیگر می‌كشاند، منابع اطلاعاتی همچون اینترنت و شبكه‌های جهانی تلویزیونی و رادیویی. و این آغازی است برای گسترش شایعه‌ای كه با وجود تكذیب شدن از سوی منابع علمی اخترشناسی، هنوز انتظار خیلی از مردم را حریصانه به دنبال خود می‌كشاند.

* آغاز ماجرا
داستان به هشت سال پیش باز می‌گردد. 27 آگوست ۲۰۰۳، نوید شبی زیبا را برای مردم سراسر كره زمین داشت. سیل عظیمی از رصدگران و مشتاقان خود را آماده‌ عكاسی، رصد و ثبت پدیده‌ای نادر كرده بودند. پدیده‌ای كه پیش از این، حدود ۶۰ هزار سال قبل غارنشینان ساكن زمین نیز، آن را تجربه كرده بودند. تجربه بی‌نظیر درخشان شدن خدای جنگ!
خبر از این قرار بود: سیاره بهرام (سیاره سرخ فام مریخ) به اوج درخشش و نزدیك‌ترین فاصله مداری ممكن خود به زمین می‌رسد! تمام ماجرا همین بود و فقط مریخ قرار است نسبت به قبل قدری پرنورتر دیده شود.
و امروز نیز داستان به گونه‌ای دیگر در حال تكرار است و این بار خبر از درخشش مریخ به اندازه ماه در تاریخ پنجم شهریور است. خبری كه در چند هفته اخیر از سوی برخی منابع علمی در حال تكذیب است اما برخی دیگر از منابع خبری نیز همچنان بر صحت این خبر تاكید دارند.

* یك اشتباه و این همه دردسر...
خسرو جعفری‌زاده، رئیس انجمن نجوم اهواز نیز با رد این خبر كه از ماه‌ها پیش در اینترنت دست به دست شده است، می‌گوید: یاهو چندی پیش خبری را روی سایت خود قرار داده بود كه به اشتباه توسط برخی ترجمه و در اختیار مردم قرار گرفت.
وی می‌افزاید: در ترجمه این خبر آمده كه به صورت همزمان دو ماه در آسمان دیده خواهد شد؛ اولی ماه و دیگری مریخ. و این بدان معنی است كه فاصله مریخ و ماه تا زمین برابر می‌شود. این پیشامد از نظر قانون مكانیك سماوی (مكانیك منظومه شمسی) به هیچ عنوان ممكن نیست و می‌توان گفت اگر این اتفاق شدنی باشد، كل منظومه شمسی نابود می‌شود.
جعفری‌زاده به دردسرساز بودن سیاره مریخ از ابتدا تاكنون اشاره می‌كند: فیلم‌هایی كه درباره سیاره مریخ ساخته شده، تصاویری كه درباره مشاهدات برخی از كاوشگران ارائه شده و همچنین تلاش برای اثبات حیات در این سیاره، باعث شده تا هر روز شاهد خبری تازه درباره این سیاره، در رسانه‌ها باشیم.
وی می‌گوید: روز پنجم شهریورماه  امسال و سیاره مریخ از قدر 1.4 به مانند ستاره‌ای کوچک و ماه به شکل هلال در قبل از طلوع خورشید دیده خواهند شد.
 
 
 
جعفری‌زاده خاطرنشان می‌كند: البته این اتفاق به راحتی در اهواز قابل رویت نیست؛ اما در سایر شهرهای ایران می‌توان آن را مشاهده كرد. رئیس انجمن نجوم اهواز به گسترش شایعات در بین مردم اشاره می‌كند و می‌گوید: متاسفانه مردم ایران فقط به تیتر مطالب و اخبار، توجه می‌كنند و این خود عاملی برای ساخت شایعه و گسترش آن میان مردم می‌شود.
جعفری‌زاده می‌افزاید: جالب است كه رادیو و تلویزیون ایران نیز به پخش این خبر كذب اقدام كرده است. شبكه چهار صدا و سیما ایران كه به عنوان شبكه‌ای علمی شناخته می‌شود، اخیرا در اقدامی باورنكردنی همین خبر را اعلام كرد.
وی می‌گوید: مردم می‌توانند برای اطمینان یافتن از این اخبار به سایت‌های رسمی مراجعه كنند. سایت‌هایی در این زمینه فعالیت دارند كه مهم‌ترین رویدادهای ایران و جهان را منتشر می‌كنند.
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد