آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

دیر انجمن نجوم اهواز در خصوص شایعه تصویر دیده شده در ماه گفت: این موضوع هیچ پایه علمی و رصدی ندارد.

خسرو جعفری زاده، در گفتگو با خبرنگار مهر، شایعه به تصویر کشیده شده نام امام حسین(ع) روی ماه را تکذیب کرد و اظهار داشت: این موضوع از دید روانشناسی به اینکه تصویری را در جایی متصور شویم «پاریدولیا» می گویند.

وی افزود: پاریدولیا، یک پدیده روان‌شناختی است که در آن، فرد علایم و یا صداهایی را که ادراک می‌کند به صورت معنادار می‌شناسد. دیدن چهره در ابرها، شنیدن پیام‌های ناشناخته وقتی نوار و یا صدای ضبط ‌شده به‌صورت برعکس پخش می‌شود از جمله اثرات این پدیده روی افراد است.

مدیر انجمن نجوم اهواز گفت: یکی از بارزترین جلوه‌های پاریدولیا، دریافت و تصور نمادها از عکس‌ها، نحوه قرار گرفتن اشیاء در کنار هم یا بافت خاص یک جسم است. این نوع از پاریدولیا، اختصاص به فرهنگ خاصی ندارد و تقریباً در همه کشورها این نوع تلقی‌ها مشاهده شده است.

جعفری زاده خاطر نشان کرد: شب گذشته که همزمان با ایام سوگواری امام حسین (ع) و شام غریبان بود برخی افراد  با مطرح کردن موضوع دیده شدن نام امام حسین (ع) جوی عاطفی در فضای مجازی ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه این موضوع هیچ پایه و اساس علمی و رصدی ندارد و نخواهد داشت، تاکید داشت: حتی اگر روز بود، امکان داشت این شایعه روی خورشید و یا هر جای دیگری متصور شود.

مدیر انجمن نجوم اهواز افزود : امروزه در ایران شاهد روییدن تعداد بیشماری کانال تلگرامی و سایتهای اینترنتی هستیم که بار علمی نداشته و تنها به شایعه پراکنی مشغول هستند؛ مردم نیز سعی در بالا بردن اطلاعات عمومی خود کنند و به گروه ها و کانالهای نامعتبر علمی بسنده نکنند.

نویسنده: میترا سعیدی کیا

خبرنگار حوزه علم و فناوری خبرگزاری مهر، خبرنگار فعال در حوزه فناوری نانو

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد