آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
پاسارگاد سرزمینی است که بیش از هر جای دیگر ایران، یادآور شکوه و عظمت تمدن ایران باستان است. جای جای این منطقه با سنگ های تراش خورده ای که حاصل کار استادان سنگتراش گمنام در عصر هخامنشی و ساسانی بوده است زینت داده شده است. 

رقابت صوفی رقابتی است که در سال 1385 با همفکری جمعی از رصدگران باتجربه ایرانی در شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران و منطبق با شرایط فرهنگی و اقلیمی ایران طراحی شد. فهرست این رقابت مرکب از 124 جرم است که در میان آنها اجرام غیر ستاره ای که عبدالرحمن صوفی رصد کرده است و در کتاب صورالکواکب به آنها اشاره کرده نیز دیده می شود. هر سال تعدادی از اجرام غیر ستاره ای به این فهرست افزوده می شود تا سطح رقابت دشوارتر شود. اما جالب این است که همچنان برندگان این رقابت موفق به رصد همه اجرام می شوند!

دوره اول این رقابت در سال 85 در منطقه عباس آباد سمنان و دوره دوم در سال 87 در منطقه لادیز سیستان و بلوچستان با موفقیت برگزار شد.

امسال و در سومین رقابت رصدی صوفی 116 رصدگر با تجربه اعماق آسمان از 19 شهر ایران راهی سرزمین پارس شدند تا در کنار مقبره کوروش کبیر و کاخ اختصاصی او، یک رقابت دشوار و نفس گیر و در عین حال مسالمت آمیز را برای رصد 150 جرم غیر ستاره ای در ژرفای کیهان برگزار کنند. از این جمع 46 نفر خانم بودند و بیشتر شرکت کنندگان دانش آموز یا دانشجو بودند که زمان این رقابت منطبق با اوقات فراغت تابستانی آنها بود. همچنین از  18 داور از شهرهای تهران، مشهد، اهواز، سعادت شهر و صوفیان که همگی رصدگران باتجربه ای بودند و در دوره های گذشته از برندگان رقابت های رصدی مسیه و صوفی بودند، برای نظارت بر درستی روند رقابت دعوت شده بود.

این داوران عبارت بودند از: بابک امین تفرشی، احمد کریمی، سید علی اصغر ربانی، امیرحسین ابوالفتح، خسرو جعفری زاده، کاظم کوکرم، محمد حسین الماسی، علی متین فر، محمد نیلفروشان، حامد زارع، اسماعیل محمدی، علی ابراهیمی سراجی، آیرین شیوایی، حامد پور خرسندی، ندا قاسمی، سپیده سلمانیان، سمیه اصغرپور و تیمور سیف اللهی.

امسال رقابت صوفی در دو رده تیمی و غیرتیمی برگزار شد و شرکت کنندگان با تلسکوپ و دوربین دوچشمی با توجه به اینکه فهرست برای ابزارشان وجود داشت، در کنارهم و همه با یکدیگررقابت کردند. در رده تیمی، هر تیم باید با سه اپتیک شرکت می کرد، به طوری که دست کم یک تلسکوپ در میان اپتیک ها می بود. اما تعداد اعضای تیم بنا به نظر خودشان می توانست از 3 تا 5 نفر متغیر باشد.

جمعاٌ 9 تیم زیر، امسال در رقابت صوفی شرکت کردند: گروه نجوم ققنوس تهران، مرکز نجوم ادیب اصفهان، گروه نجوم الوند همدان، گروه نجوم یوتا همدان، انجمن نجوم خیام زاهدان، جمعیت منجمان مهبانگ زاهدان، انجمن ستاره شناسی اراک، انجمن آسمان کویر دانشگاه پیام نور آران و بیدگل، انجمن آسمان سبلان اردبیل.

 

شرکت کنندگان از صبح روز دوشنبه 26 مرداد 1388، در محل پردیس مرکز آموزش کشاورزی علی آباد کمین در سعادت شهر فارس پذیرش شدند و در خوابگاه های پیش بینی شده اسکان یافتند.

 

عصر روز دوشنبه مراسم افتتاحیه سومین رقابت صوفی در سال کانون سعادت شهر با حضور فرماندار محترم پاسارگاد و دیگر مقامات محلی و نیز هیئت داوران و کلیه شرکت کنندگان در رقابت صوفی با پخش سرود ملی و تلاوت قرآن کریم آغاز شد. سپس احمد کریمی،از داوران  سومین رقابت صوفی و کارشناس و مجری برنامه رادیویی به آسمان نگاه کن در رادیو فرهنگ، با صدای جذاب خود کار اجرای مراسم افتتاحیه را عهده دار شد.

عکس ها از حسین نوشیر و ساناز مصطفی زاده
 

 

سپس جناب آقای رئیسی، فرماندار شهرستان پاسارگاد با ایراد سخنرانی کوتاهی به حاضران در سومین رقابت رصدی صوفی خوشامد گفتند و در ادامه نماینده انجمن نجوم پاسارگاد بیانیه این انجمن را خطاب به حاضران در سومین رقابت صوفی ایراد کرد. سپس کاظم کوکرم که همراه با محمدحسین الماسی، دبیر مشترک سومین رقابت صوفی بود، توضیحاتی پیرامون این رقابت و روند برگزاری آن داد و بسیاری از نکاتی را که شرکت کنندگان در حین برگزاری رقابت باید به آن توجه داشته باشند، به آنان گوشزد نمود. در این قسمت از مراسم نوبت به تقدیر از یکی از اخترشناسان پیشگام در عرصه همگانی کردن نجوم در ایران رسید، برنامه ای که از سال گذشته با تقدیر از دکتر محمدرضا خواجه پور تبدیل به یکی از اجزای رقابت صوفی شد. در سومین رقابت صوفی، دبیرخانه این رقابت به نمایندگی از هیئت دبیران شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران، رصدگران حاضر در سومین رقابت صوفی و جامعه نجوم آماتوری ایران، لوح یادبودی را به پاس سالها کوشش در عرصه همگانی کردن دانش نجوم به جناب آقای دکتر نعمت الله ریاضی تقدیم کرد.

دکتر نعمت الله ریاضی استاد کیهانشناس دانشگاه شیراز و رصدخانه ابوریحان بیرونی، از جمله استادانی است که با نگارش کتاب ها و مقالات متعدد در زمینه نجوم و کیهانشناسی، دانشجویان بی شماری را در این عرصه تربیت نموده و به جامعه علمی کشور معرفی کرده است. بی شک خوانندگان قدیمی ماهنامه نجوم، مقاله ایشان و دکتر سعدالله نصیری را با عنوان «چگونه یک تلسکوپ بسازیم» در شماره 4 ماهنامه نجوم در دی ماه 1370 را به یاد می آورند. در ادامه مراسم افتتاحیه نیز دکتر ریاضی به مدت یک ساعت کارگاه آموزشی را با موضوع «راه و روش ساخت تلسکوپ در نجوم آماتوری» ارائه نمودند که مورد توجه شرکت کنندگان واقع شد.

سپس پیام دکتر جمشید قنبری، رئیس انجمن نجوم ایران و رئیس ستاد ملی سال جهانی نجوم در ایران خطاب به حاضران در این رقابت قرائت شد. همچنین پیام اژی حسن چاتو از انجمن نجوم کردستان عراق که سال گذشته در دومین رقابت صوفی شرکت کرده بود و امسال موفق به حضور در این برنامه نشد، خطاب به حاضران در این رقابت قرائت شد. دکتر توفیق حیدرزاده که بنیانگذار ماهنامه نجوم و اولین سردبیر این ماهنامه است نیز پیام خود به سومین رقابت صوفی را با یک فیلم کوتاه به مدت ده دقیقه ارسال کرد که برای حاضران در این رقابت در سالن کانون سعادت شهر پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت.

برای دانلود فایل تصویری پیام دکتر توفیق حیدرزاده اینجا کلیک کنید.

 

پیام ایشان به منجمان آماتور، جدی گرفتن فعالیت های نجومی در حوزه آماتوری بود. سپس سیاوش صفاریان پور به نمایندگی از تیم مجری پروژه صلح ستارگان در سال جهانی نجوم که تلاش های زیادی برای دعوت از منجمان آماتور کشورهای همکار این پروژه کرده بودند به ایراد سخنرانی برای حاضران پرداخت و همه منجمان آماتور را به صلح و دوستی در زیر آسمانی که در همه جای جهان یکسان دیده می شود دعوت نمود.

دبیرخانه سومین رقابت صوفی به همراه تیم مجری پروژه صلح ستارگان از سه ماه پیش از آغاز رقابت با ارسال بیش از 60 دعوت نامه به انجمن ها و گروه های نجومی در کشورهای همسایه و اقصی نقاط جهان و نیز سفارتخانه های این کشورها در تهران برای حمایت مالی از سفر این گروه ها، از آنان برای حضور در این رقابت دعوت نمود. اما متاسفانه این تلاش ها همزمان با جو ملتهب کشورمان در روزهای پس از انتخابات امسال شد و سفر این گروه ها لغو گردید. با این حال به نظر می رسد این تلاش ها موجب شده باشد که برای دوره های آینده کار ساده تری برای معرفی رقابت صوفی و دعوت از گروه های خارجی پیش روی باشد.

اعضا و همکاران دبیرخانه سومین رقابت صوفی که برای برگزاری موفق این رقابت از هیچ کوششی دریغ نکردند عبارت بودند از: کاظم کوکرم، محمدحسین الماسی، هومن نجفی، ساناز مصطفی زاده، ندا مبرا، امین جمشیدی، حامد زارع، اسماعیل محمدی، فاطمه هاشمی نیاری، آرگین ماطوسیان و پوریا رستمی پور.

تیم دبیرخانه در مقاطع گوناگون از مشورت و همکاری افرادی چون بابک امین تفرشی، پورنگ پورحسینی، پوریا ناظمی، سیاوش صفاریان پور، احمد کریمی، اصغر کبیری و محمد مهدی مطیعی نیز بهره برده است که در همین جا لازم می دانیم از زحمت ها و کمک های همه این عزیزان سپاسگزاری نمائیم.

مراسم افتتاحیه با پخش فیلم آشنایی با موسسه طبیعت که از حامیان این رقابت در بخش جوایز بود و سخنرانی یکی از دانش آموختگان این موسسه در زمینه آشنایی با این موسسه به مدت 7 دقیقه ادامه یافت. در پایان نیز هومن نجفی که سرپرست کادر پیشاهنگی سومین رقابت صوفی بود با ذکر توضیحاتی پیرامون برنامه کاری گروه در مدت چهار روز اقامت در استان فارس و نیز معرفی گروه پیشاهنگان خود توجه حاضران را به نکاتی که باید در طی برنامه به آنها توجه داشته باشند جلب نمود. او سپس همکاران خود در تیم پیشاهنگی را به حاضران در سالن معرفی نمود و از همه خواست تا بیشترین همکاری در کار گروهی را با این تیم داشته باشند و در صورت بروز هر گونه مشکل و خطر احتمالی به یکی از اعضای این تیم پنج نفره مراجعه کنند.

همکاران هومن نجفی در تیم پیشاهنگی این برنامه، از منجمان آماتوری بودند که دوره های راهنمایی تورهای طبیعت گردی را با موفقیت سپری کرده بودند. این همکاران عبارت بودند از: مصطفی خسروی، مهدی زمانی، میثم رستگار و سینا روحانی.

پس از آنکه شرکت کنندگان به خوابگاه بازگشتند، فهرست کامل اجرام سومین رقابت صوفی در اختیار آنها قرار گرفت. از آن جا که تهیه ترتیب فهرست رصد این اجرام بر عهده خود شرکت کنندگان بود، لذا بسیاری از آنها در اتاق ها و راهروهای خوابگاه در قالب گروه هایی تا نیمه شب مشغول مشخص کردن محل این اجرام روی نقشه های خود بودند که خود منظره جالبی بود. 

 

 

صبح تا عصر روز سه شنبه 27 مرداد با برپایی هفت کارگاه آموزشی در زمینه نجوم آماتوری در سالن کانون سعادت شهر سپری شد. پیش از آغاز کارگاه ها، ندا مبرا از همکاران دبیرخانه رقابت، سخنرانی کوتاهی درباره زندگی و فعالیت های علمی عبدالرحمان صوفی رازی ارائه داد.

سپس در نخستین کارگاه، محمد جواد ترابی درباره علوم شهروندی، شیوه های مشارکت در آن و مصداق های این علوم در حوزه نجوم برای حاضران در سالن سخنرانی کرد.

در کارگاه دوم، کاظم کوکرم درباره راه و روش رصد ستاره های متغیر و چگونگی همکاری با AAVSO سمینار خود را ارائه داد.

 

محمد نیلفروشان در سومین کارگاه درباره استفاده از ثبت تصویری، برای یافتن پارامترهای یک ماهواره یا شهاب کارگاه خود را ارائه کرد.

در چهارمین کارگاه علی ابراهیمی سراجی درباره کسوفی که 30 اسفند سال 1412 در ایران رخ می دهد و اینکه پاسارگاد و تخت جمشید در آن زمان به زیر سایه ماه خواهند رفت صحبت نمود.

سپس ندا قاسمی از شاهرود در کارگاه پنجم روش جدید آماتوری را برای سنجش تاریکی آسمان در یافتن رصدگاه های مناسب ارائه کرد.

در کارگاه ششم امیرحسین ابوالفتح با پخش تصاویر اعماق آسمان و شگردهایی که برای تهیه چنین تصاویری باید به کار بست برای حاضران سخنرانی نمود.

در هفتمین کارگاه نیز بابک امین تفرشی توجه حاضران را به جایگاه نجوم آماتوری در فعالیت های نجومی جهان جلب کرد و منجمان آماتور را به مشارکت در پروژه های جدی در حوزه نجوم آماتوری فرا خواند و شیوه های کار در این زمینه را بیان نمود.

همچنین در محوطه بیرون سالن کارگاه، برای اولین بار در رقابت صوفی، فروشگاه ایران اپتیک، موسسه طبیعت، ماهنامه صنایع هوافضا و ماهنامه نجوم که از حامیان سومین رقابت صوفی بودند، با برپایی غرفه هایی به معرفی، ارائه و فروش محصولات خود اقدام نمودند که این آغازی برای توسعه این بخش در دوره های آینده رقابت صوفی خواهد بود. کلیه حاضران در سومین رقابت صوفی در زمان های استراحت و در آغاز و پایان مراسم افتتاحیه و کارگاه، از این غرفه ها بازدید کردند.

با پایان کارگاه و پس از صرف ناهار، شرکت کنندگان عازم سایت باستانی پاسارگاد شدند. در محوطه پارکینگ این سایت، در فاصله ای ایمن از مقبره کوروش هخامنشی و مقابل کاخ اختصاصی او و با نظارت نیروهای حفاظت سازمان میراث فرهنگی، مکان 15 گروه داوری در قالب سه دسته که از بالا به شکل سه ستاره پنج پر به نظر می رسید با شماره های A،  Bو C به نشانه سومین رقابت صوفی با گچ روی زمین مشخص شده بود.
 

رقابت از ساعت 20:30 دقیقه با سوت کاظم کوکرم، دبیر و از داوران سومین رقابت صوفی آغاز شد. رقابت میان شرکت کنندگان بسیار نفس گیر و تنگاتنگ بود، چرخش نور چراغ قوه ها با نور قرمز، صدای ورق زدن نقشه ها و فراخواندن داوران لحظه ای قطع نمی شد. همچون دوره های اول و دوم رقابت صوفی، هر یک از داوران یک نفر کمک برای ثبت امتیاز شرکت کنندگان داشتند که این امر سرعت کار داوری را بالا برده بود. 

محمدحسین الماسی بر دسته A، کاظم کوکرم بر دسته B و بابک امین تفرشی بر دسته C نظارت می کردند و در حین رقابت با پرسیدن سوال هایی از شرکت کنندگان دانش رصدی و نجومی آنها را به طور شفاهی ارزیابی می کردند.

میزان تاریکی آسمان و حد قدر سایت پاسارگاد در نتیجه خاموش شدن نورافکن های سایت تاریخی و شهر پاسارگاد در ناحیه نزدیک به سرسو به بیش از 6.2  می رسید. برخی شرکت کنندگان در آغاز رقابت، فارغ از اینکه توجه کنند در چه مکان منحصر به فردی در رقابت صوفی شرکت کرده اند، از وجود گنبد های نوری کوچکی که  در افق شرقی و جنوبی وجود داشت ابراز ناخرسندی می کردند. ولی با پایان رقابت، امتیازهای کسب شده از سوی برندگان نشان داد که این افراد به موفق به رصد تمام اجرام فهرست ارائه شده و از این جهت آلودگی های نوری مختصری که در افق وجود داشت، اثری بر نتیحه نهایی رقابت نداشته است.

دو استراحت 30 دقیقه ای موجب تجدید قوای حاضران در رقابت شد و صرف شام، چای، آب میوه، خرما و میوه در مدت استراحت و در طول رقابت انرژی شرکت کنندگان را تأمین می نمود.

توزیع شام، میوه، آب میوه، خرما، شرینی، آب و چای در بخش مرکزی هر یک از سه دسته داوری A، B و C انجام می شد و از این رو هر یک از شرکت کنندگان و داوران در هر لحظه که نیاز به مصرف مواد خوراکی داشتند، می توانستند به میز پیشاهنگی که در مرکز دسته قرار داشت مراجعه کنند. هر چند به تناوب توزیع مواد غذایی در میان گروه ها نیز انجام می شد. همچنین پیش بینی برای حضور تیم امداد، یک پزشک و دو آمبولانس از سوی همکاران انجمن نجوم پاسارگاد برای مقابله با هرگونه حادثه احتمالی، ایمنی برگزاری برنامه را در حد مطلوبی فراهم کرده بود.

سرانجام در صبحدم، سومین رقابت صوفی با سوت محمدحسین الماسی، دبیر دیگر این رقابت به پایان رسید. سپس گروه حاضر در سایت پاسارگاد ضمن جمع آوری  ابزار آلات و نظافت محل رصدگاه به بازدید از مقبره کوروش هخامنشی رفتند و پس از ارائه توضیحاتی پیرامون پیشینه تاریخی پاسارگاد و اهمیت جهانی محوطه باستانی پاسارگاد از سوی سینا روحانی که از پیشاهنگان رقایت بود، در کنار این بنای تاریخی به یادگار عکس دسته جمعی انداختند.

 

پس از بازگشت به خوابگاه و استراحت تا عصر آن روز و برگزاری جلسه کاری داوران برای انتخاب برندگان، گروه برای بازدید و برگزاری مراسم اختتامیه عازم تخت جمشید شد.

از ساعت 20 و در محل سالن نور و صدای تخت جمشید، مراسم اختتامیه با اجرای سیاوش صفاریان پور (عضو هیئت دبیران شاخه آماتوری و تهیه کننده و کارگردان برنامه تلویزیونی آسمان شب) و با ارائه توضیحاتی از سوی کاظم کوکرم و محمحسین الماسی (دبیران رقابت) آغاز شد.

سپس بابک امین تفرشی بیانیه هیئت داوران درباره کیفیت برگزاری سومین رقابت صوفی را ارائه داد. سپس در ادامه مراسم از حامیان، همکاران، سخنرانان و داوران در کارگاه و رقابت با اهدای لوح ویژه های ویژه منقش به چهره عبدالرحمان صوفی و نشان ویژه رقابت صوفی و تقدیرنامه قدردانی به عمل آمد.

همچنین در این بخش از کوشش های مصطفی خسروی که سال ها در جامعه نجوم آماتوری ایران به ترویج و تدریس نجوم و اجرای تورهای نجومی پرداخته بود و در این برنامه در نقش یکی از پیشاهنگان رقابت همکاری می کرد به طور ویژه با اهدای لوح ویژه منقش به چهره عبدالرحمن صوفی تقدیر شد.

آنگاه از سایر برندگان، همکاران و داوران رقابت در دو رده تیمی و غیر تیمی با اهدای لوح های وِیژه، نشان های طلا، نقره و برنز و مجموعه ای از جایزه ها به ارزش کلی 79,000,000 ریال تقدیر به عمل آمد.

در رده تیمی، گروه ستاره شناسی ققنوس تهران متشکل از حامد سلیمانی، غزل مبرا، علی لطفی، بهنام افشار و ناصر کاوه فیروز با کسب 405.5 امتیاز از 450 امتیاز ممکن، موفق به کسب رتبه اول و دریافت لوح ویژه و نشان طلای سومین رقابت صوفی شد.

گروه نجوم الوند همدان متشکل از علی ترکمان، سبحان حیاتی، امین بشیری، آرش فتحیان و فرزاد چگینی با کسب 403.5 امتیاز موفق به کسب رتبه دوم شد و لوح ویژه و نشان نقره ی دومین رقابت صوفی را دریافت کردند.

گروه نجوم مرکز ادیب اصفهان متشکل از حمیدرضا احمدی، پریسا حسینی سمنانی و نازنین علی بیک با کسب 308 امتیاز در جایگاه سوم در رده تیمی قرار گرفت و لوح ویژه و نشان برنز این رقابت را دریافت کردند.

در رده غیر تیمی، مجتبی مقدسی و امیر نقوی آزاد از زاهدان با کسب 148.5 امتیاز از 150 امتیاز ممکن در جایگاه اول قرار گرفتند و موفق به کسب رتبه اول و دریافت لوح ویژه و نشان طلای سومین رقابت صوفی شد.

سپیده هوشیار و نرجس موسوی از سعادت شهر با کسب 148 امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفتند و لوح ویژه و نشان نقره ی دومین رقابت صوفی را دریافت کردند.

ندا رئیسی و مینا اخیانی از شاهرود نیز با کسب 146.5 امتیاز رتبه سوم در رده غیر تیمی را از آن خود کردند و لوح ویژه و نشان برنز این رقابت را دریافت کردند.

از تلاش شرکت کنندهای 14 ساله این رقابت به نام های امیررضا کامکار از بیرجند و علی مرعشی از زاهدان که تلاش زیادی در حین برگزاری رقابت انجام داده بودند تقدیر ویژه شد. همچنین از تلاش هادی برغمدی، منجم آماتور کهنه کار تهرانی که موفق به رصد دو سوم از اجرام رقابت شده بود جداگانه تقدیر شد.

همچنین در پایان برنامه به تمام شرکت کنندگان، گواهینامه حضور در سومین رقابت صوفی که در آن امتیاز کسب شده ی شرکت کنندگان درج شده بود، اهدا شد.

 

سومین رقابت صوفی را شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران ساماندهی نمود و فرمانداری و شهرداری شهرستان پاسارگاد به همراه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس و انجمن نجوم پاسارگاد از حامیان اصلی این رقابت بودند. 35 عضو انجمن نجوم پاسارگاد که از جمله آنها می توان به حامد زارع، اسماعیل محمدی، زیبا محمدی و منصور محمدی اشاره کرد، بیش از دو ماه برای مکانیابی، فراهم کردن تسهیلات لازم برای اسکان، حمل و نقل و تاریک نمودن آسمان منطقه و همکاری در بخش های اجرا و پیشاهنگی برای برگزاری موفق سومین رقابت صوفی تلاش کردند که انجمن نجوم ایران در همین جا لازم می داند از تلاش یکایک این عزیزان قدردانی کند. همکاری اعضای انجمن نجوم پاسارگاد در کمک به داوران در ثبت امتیاز شرکت کنندگان در حین رقابت بسیار کارساز بود. اعضا و همکاران انجمن نجوم پاسارگاد در سومین رقابت صوفی عبارت بودند از: الناز اسدی، لیلا زارعی، نرجس موسوی، محبوبه حسینی،‌ كبری محمدی، امین امینی،‌ فاطمه ابراهیمی،‌ زهرا مهرآور، سپیده هوشیار، هاجر كرمی، محمد حسن كرمی، فاطمه هوشیار، زهره صفرپور،‌ اسماعیل صفرپور، علیرضا موسوی، محمد مهدی زارع، فرهاد حسینی، محمد محمدی، مصطفی محمدی، مرتضی محمدی، علی محمد كشتكار، سعید كشتكار، عباس كریمی، مسعود غلامپور، هادی تمدنی نژاد، احسان حقیقت و ...

سایر حامیانی که امسال سومین رقابت صوفی را در بخش اجرا حمایت کرده بودند عبات بودند از: شورای اسلامی شهرستان پاسارگاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان پاسارگاد، پردیس مرکز آموزش کشاورزی علی آباد کمین، برنامه تلویزیونی آسمان شب از شبکه 4 سیما و انجمن صلح آسمانی.

حامیان جایزه ها و مجموع جایزه های سومین رقابت صوفی که به برندگان و برگزیدگان این رقابت اهدا شد عبارت بودند از: ده میلیون ریال بن خرید تجهیزات نجومی از طرف مرکز مطالعات و توسعه همکاری های علمی بین المللی، یک دستگاه دوربین عکاسی Canon 1000D همراه با کیف و RAM به همراه یک دوربین دوچشمی 70×15 و چشمی دو اینچ 28 میلیمتر از طرف فروشگاه ایران اپتیک، 10 بن تخفیف %40 هر یک به ارزش 1200000 ریال برای شرکت در دوره های آموزش راهنمای طبیعت گردی به همراه 4 سفر دو روزه برای 4 نفر از برندگان از طرف موسسه آموزش و تحقیقات جهانگردی طبیعت، 6 بسته از محصولات ماهنامه اسکای اند تلسکوپ و 6 اطلس اورانومتریا به همراه سه مجموعه کتاب های نجومی از طرف سازمان ملی جوانان استان تهران به ارزش 15 میلیون ریال، 5 بن خرید 500000 ریالی از طرف موسسه و فروشگاه آسمان و طبیعت پارس، 30 کتاب نفیس آشنایی با جاذبه های گردشگری استان فارس از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، 30 اشتراک یکساله ماهنامه دانشگر، 14 اشتراک یکساله ماهنامه صنایع هوافضا، 6 اشتراک یکساله ماهنامه نجوم به همراه بسته محصولات این ماهنامه از جمله جوایز سومین رقابت صوفی بود که به برندگان و برگزیدگان این رقابت اهدا شد.

بخش پایانی مراسم اختتامیه همراه بود با اجرای برنامه نور و صدای اختصاصی برای گروه حاضر در رقابت صوفی در مجموعه باستانی تخت جمشید که در پایان با پخش سرود ای ایران و همخوانی گروه حاضر در این برنامه تبدیل به رویدادی فراموش نشدنی گردید.

برنامه ای که مشابه آن سال ها بود که در مجموعه تخت جمشید اجرا نشده بود و مجوز برگزاری مراسم اختتامیه به همراه مجوز برگزاری رقابت صوفی در محوطه باستانی پاسارگاد به دستور کتبی جناب آقای بقایی، ریاست محترم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور صادر گردید. انجمن نجوم ایران امیدوار است که در دوره های آینده نیز شاهد مشارکت و همکاری هرچه بیشتر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در برگزاری رقابت رصدی صوفی باشد.

سرانجام برنامه کاری سومین رقابت صوفی در روز پنجشنبه 29 مرداد 1388 با بازدید از ساختمان رصدخانه ابوریحان بیرونی و جاذبه های گردشگری شهر شیراز نظیر آرامگاه حافظ و سعدی به پایان رسید و حاضران در این برنامه با امید به برگزاری چهارمین رقابت صوفی در سال 1389 به صورت بین المللی عازم شهر و دیار خود شدند.

برای دیدن تصاویر متحرک و تصاویر بیشتر از پاسارگاد و سومین رقابت صوفی در وبسایت عکاسی طرقه متعلق به آقایان امیرحسین ابوالفتح و امین جمشیدی اینجا کلیک کنید.

 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد