آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
  رقابت منطقه‌ای مسیه جنوب و جنوب غرب ایران در منطقه‌ی باستانی و فرهنگی پاسارگاد، روزهای 26 و 27 فروردین 1389 برگزار می‌شود.
این رقابت منطقه‌ای پیشتر در استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، یزد و کرمان برگزار شده بود و این بار در استان باستانی و فرهنگی فارس و شهر پاسارگاد برگزار میشود. میزبان این رقابت شرکت اکو توریستی و نجومی پاسارگاد و حامیان آن شهرداری و فرمانداری و شورای اسلامی شهر پاسارگاد، دانشگاه جامع علمی کاربردی پاسارگاد، مجله‌ی نجوم، فروشگاه ایران اپتیک و تارگاه آسمان شب ایران هستند. این رقابت به مانند دیگر رقابت‌های مسیه خواهد بود و در دو بخش آموزشی و رقابتی انجام می‌شود.
توجه : اولویت پیوستن به این رقابت با استانهای : فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، لرستان و هرمزگان است و دیگر استانها پس از بررسی در این رقابت شرکت داده خواهند شد. 
 
 
 
«  آخرین زمان نام نویسی 20 فروردین 1389 است »
 
 

 
رقابت مسیه چیست :

رقابت مسیه یا ماراتن مسیه، به رصد 110 جرم غیر ستاره‌ای می‌گویند که در فهرستی به نام مسیه جای دارد. این اجرام آسمانی کهکشان، خوشه‌ی ستاره‌ای و سحابی هستند که توسط رصدگران در یک شب رصدی دیده خواهد شد. در این رقابت افرادی به عنوان  داور، اجرام رصد شده را از نظر درستی مکان و شکل بررسی و برای رصدگر نشانه می‌گذارند. در ایران از سال 1380 رقابت مسیه تحت نظارت شاخه‌ی آماتوری انجمن نجوم ایران برگزار و تا امسال 9 دوره از آن با موفقیت برگزار شده.
 
 
برای شرکت در رقابت مسیه به چه ابزاری نیاز داریم  :

همه‌ی دوستداران آسمان شب و رصد اعماق آسمان می‌توانند در این رقابت شرکت کنند. ابزارهای رصدی می‌تواند از انواع دوچشمی، تلسکوپ بازتابی و شکستی و تلسکوپهای دست ساز باشد و محدودیتی از نظر اندازه‌ی قطر دهانه وجود ندارد. نقشه آسمان تا حد اکثر قدر 8 را به همراه داشته باشد ( مانند SkyAtlass 2000 و The Oserver  ).
یکی از ابزارهای بسیار مهم در شب رقابت چراق قوه نور قرمز است که می توانید آن را به راحتی بسازید و یا از فروشگاه‌های ستاره‌شناسی تهیه کنید.
توجه : داشتن ابزار رصدی برای رده‌های آموزشی و رقابتی اجباری است.
 
 
 
چه اندازه باید بدانیم :

شرکت کنندگان در بخش رقابتی مسیه می‌بایست تمامی صورت‌های فلکی نیمکره‌ی شمالی و مکان اجرام آسمانی که در فهرست مسیه آمده است را به درستی بدانند. شما از هر نقشه‌ای که کارگشای پیدا کردن اجرام آسمانی باشد می‌توانید استفاده کنید.

بخش‌های رقابت مسیه :

بخش رقابت، به رصدگران با تجربه‌ای است که تا کنون بیش از تر نیمی از اجرام فهرست مسیه را رصد کرده اند و با این قصد در ماراتن شرکت می کنند که تمام یا حدود 70% اجرام فهرست مسیه را طی یک شب در کنار زبده ترین رصدگران ایران رصد کنند. داوران که همگی از رصدگران باتجربه کشور هستند، بر روند صحت کار رصد این دسته از شرکت کنندگان نظارت خواهند داشت و نتایج رصدها را همراه با خود رصدگران ثبت خواهند کرد.
بخش آموزش، ویژه رصدگران علاقه مندی است که تجربه رصد کمتر از نیمی از اجرام فهرست مسیه را پیش از این کسب کرده اند. شرکت کنندگان در رده آموزش، دست کم باید با اصول رصد اجرام غیر ستاره ای آشنا باشند و پیش از این حداقل حدود 10 جرم مسیه را رصد کرده باشند. در این بخش داوران با تجربه ای که از مدرسان شناخته شده نجوم رصدی هستند، شرکت کنندگان در رده آموزش را برای رصد اجرام مسیه راهنمایی می کنند و همچون یک معلم دلسوز از ابتدا تا پایان رقابت در کار آن ها خواهند بود و بر روش کارشان نظارت کرده، ایرادهای احتمالی در شیوه رصد را به شرکت کنندگان گوشزد خواهند کرد.

رقابت منطقه‌ای مسیه 1389 تحت نظارت و اجرایی کمیته‌ای مشتمل بر حامد زارع، پورنگ پورحسینی، احمد کریمی، خسرو جعفری‌زاده،  ساناز مصطفی‌زاده، امیر میری، مسعود استواری، اسماعیل محمدی، مجتبی بهروزی، عباس کریمی است.
 
توجه : در آگاهی رسانی بعدی چگونگی هماهنگی، هزینه‌ی رقابت و رسیدن به پاسارگاد توضیح داده می‌شود.
 
جهت هماهنگی :  خسرو جعفری زاده :  09169110029   -  حامد زارع :  09178372160  -  سامانه پیامک  30007650002018
 
 
کمیته‌ی آگاهی رسانی رقابت منطقه‌ای مسیه – خسرو جعفری‌زاده، حامد زارع

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد