آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
  مراسم هفتۀ جهانی نجوم در اردبیل با همکاری انجمن نجوم آسمان سبلان ، سازمان ملی جوانان استان اردبیل واداره کل  غله و امور بازرگانی منطقه ۷ اردبیل و صدا و سیمای استان اردبیل برگزار شد. در این روز بر آن  بودیم تا زیبایی های جهان هستی را همراه با پیام صلح و دوستی  در قالب یک نمایشگاه ۱۴ ساعته  به مردم  شهرمان ارائه دهیم
 
برگزاری نمایشگاهی با عنوان شکوه خلقت

در این نمایشگاه بیش از ۱۱۰  بنر یک در یک متر از تصاویر از زیبایی های آسمان شب ( همچون برنامهFETTU) همراه با تعدادی از تصاویر عکاسان آسمان شب اردبیل به معرض نمایش در آمد. هدف این برنامه آشنایی مردم شهرمان با زیبایی های آسمان شب بود. در این برنامه  با استفاده تصاویر بزرگ نجومی که برگزیده ای از تصاویر برتر و زیبایی نجومی بودند  پدیده های  و اجرام موجود در ورای زمین را به مردم شهرمان نشان دادیم. در کنار  تعدادی از تصاویر توضیح کامل آنها وجود داشت. این نمایشگاه از سری نمایشگاه هایی با عنوان "شکوه خلقت" بود که طبق روال قبلی سال های پیش برگزار میشد.

 پخش کلیپ ها و فیلم های نجومی

در این قسمت که اندکی پس از غروب افتاب شروع شد به پخش فیلم با موضوعات نجومی پرداختیم. سپس با کلیپ هایی از تصاویر نجومی که شامل فعالیت های نجومی ، تصاویر نجومی عمق کیهان و تصاویر آسمان و مناظری از طبیعت و معماری پرداخته شد در این بخش بازدید کنندگان با فعالیت های وبگاه نجوم اسمان سبلان اردبیل از نزدیک آشنا شدند.

بخش برنامه زنده تلوزیونی از شبکه محلی "سبلان"

در این برنامه که با همکاری شبکه استانی سبلان اردبیل و انجمن نجوم آسمان سبلان اردبیل برگزار شد . برنامه ای زنده در مورد شب های اردبیل با عنوان "گئجلر" (شب ها) برگزار شد. که در آن گزارش برنامه به صورت زنده نمایش داده شد.هدف از این شناسانده نجوم و روز جهانی نجوم در استان اردبیل بود.

بخش نجوم در اردبیل و جهان

استان اردبیل به لحاظ قدمت تاریخی و گذشته پر اتفاق خود  یکی از  مراکزی بوده است که فعالیت های نجومی در آن بسیار اتفاق افتاده است.دراین بخش بازدید کنندگان از آثار باستانی و فرهنگی موجود در سطح استان اردبیل و ایران و جهان آشنایی پیدا کردند . همچنین در این بخش به توضیحات درباره اسطلاب ها و ساعت های آفتابی و نحوه ساخت یک ساعت آفتابی بسیار ساده پرداخته شد.

بخش آلودگی نوری

در این بخش بازدید کنندگان نسبت به آشنایی با آلودگی نوری و تأثیر آن در علم نجوم و طبیعت، آشنایی بیشتری پیدا کردند.دراین بخش کارگروه آموزش و مقابله با آلودگی نوری در خدمت حضار قرار داشتند تا به سوالات حضار پاسخگو باشند.
 
AstroDay Ardebil 02
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد