آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 روز نجوم روزیست كه در آن منجمین – چه حرفه ای و چه آماتور- علم نجوم را به میان مردم عادی می آورند. آنها تلسكوپ های خود را به پاركها و اماكن عمومی می برند یا اینكه درب رصدخانه های خود را به روی عموم برای بازدید باز میكنند. و بر همین اساس امسال هم طبق سالهای گذشته روز جهانی نجوم در یزد، در تاریخ 16 اردیبهشت به همت چندین سازمان و ارگان برگزار شد. ( به روز شده ) 

انجمن ستاره شناسی یزد 
 
 انجمن نجوم یزد همگام با دیگر شهرهای ایران درراستای پاسداشت روز نجوم مراسم منظم و گسترده ای را در نقاط مختلف شهر برگزار نمود تا عموم مردم با زیبایی های آسمان شب و عالم نجوم آشنا شوند  .
روز نجوم در روزهای جمعه 23 اردیبهشت , شنبه 24 و یکشنبه 25 در یزد برگزار شد که در ذیل به جزئیات آن پرداخته می شود .

1.      روز جمعه 23 مراسم روز نجوم در میدان فرهنگ یزد برگزار شد که این برنامه شامل رصد عمومی ماه و کیوان, پرسش و پاسخ نجومی و آشنایی با آسمان مجازی بود در ضمن بروشورهای روز جهانی نجوم به همراه لوح فشرده نرم افزار آسمان به علاقه مندان داده شد .

2.      روز شنبه 24 مراسم در محل دفتر  و رصد خانه انجمن واقع در پارک علم و فناوری یزد برگزار شد که این برنامه نیز عمومی بود و شامل سخنرانی نجومی و آشنایی با آسمان شب توسط آسمان نما بود البته در روز نیز مراسم با رصد خورشید توسط تلسکوپ خورشیدی آغاز شده بود که این برنامه رصدی با مشاهده نزدیکی ماه و کیوان و رصد این دو جرم با تلسکوپ 12 اینچ رصد خانه در شب پی گیری شد .

3.      روز یکشنبه 25 مراسم در محل دفتر انجمن برگزار شد که شامل همایش نجومی با مقدمه ی آشنایی با اهداف روز نجوم بود و در ادامه موضوع سیارات فراخورشیدی مورد بحث قرار گرفت و پدیده های نجومی ماه جاری توسط خانم میترا دهقان به عرض شرکت کنندگان رسید .
 
 
انجمن نجوم یزد
 
 

 
 انجمن آسمان کویر یزد
 
روز نجوم روزیست كه در آن منجمین – چه حرفه ای و چه آماتور- علم نجوم را به میان مردم عادی می آورند. آنها تلسكوپ های خود را به پاركها و اماكن عمومی می برند یا اینكه درب رصدخانه های خود را به روی عموم برای بازدید باز میكنند. و بر همین اساس امسال هم طبق سالهای گذشته روز جهانی نجوم در یزد، در تاریخ 16 اردیبهشت به همت چندین سازمان و ارگان برگزار شد. اما تفاوتی که این برنامه نسبت به سایر برنامه های گذشته روز جهانی نجوم در یزد و سایر شهرها داشت، همکاری انجمن نجوم تبیان تهران با انجمن آسمان کویر یزد و سایر انجمنهای نجومی یزد بود. امسال انجمن نجوم تبیان تهران میهمان ما بوده و به همراه انجمن آسمان کویر یزد و سایرین، میزبان مردم علاقه مند به این علم بودند. این برنامه به یاری سازمان آموزش و پرورش کل استان یزد، باشگاه علمی پژوهشی جوان، انجمن مجازی نجوم تبیان تهران، مدارس فعال در زمینه نجوم و انجمن نجوم آسمان کویر یزد  برگزار و نیز با حمایت سازمان فضایی ایران اجرا شد.
و اما جزئیات برنامه:
این برنامه متشکل بود از سه بخش: همایش، نمایشگاه و رصد

1-    همایش شامل سه سخنرانی:
     الف) آشنایی با مفاهیم نجوم در قرآن (سخنران آقای مصدق)
ب آشنایی با علوم فضایی و دستاوردهای فضایی ایران (سخنران آقای مهدی جعفری)
ج) برگزیده اخبار و عکسهای برتر نجومی سال 2010

2-    نمایشگاه :
      شامل 16 غرفه
1-    منظومه شمسی (تبیان)
2-    رصد خانه مراغه (تبیان)
3-    بلوتوث و مسابقه (تبیان)
4-    پایگاه انجمن آسمان کویر
5-    نجوم اسلامی(آسمان کویر)
6-    هوا فضا(آسمان کویر)
7-    اختر فیزیک و کیهان شناسی (دانشجویان آسمان کویر)
8-    گالری عکس نجومی(آسمان کویر)
9-    یوفو(آسمان کویر)
10-    فروشگاه آسمان کویر(نمایندگی آسمان شب)
11-    صور فلکی و افسانه ها(آسمان کویر)
12-     نجوم کودکان(آسمان کویر)
13-     مدرسه اختر دانش
14-     مدرسه فرزانگان (سمپاد دختران)
15-     مدرسه شهید صدوقی (سمپاد پسران)
16-     پایگاه نجوم آموزش و پرورش
     
3-    بخش رصد: رصد اجرام مشخص آسمان آن شب

در کنار این برنامه نیز دو شب رصدی هم برای دوستان عزیز تبیانی با همکاری دوستان کنسرسیوم رصدی یزد به مقصد سریزد - زین الدین، و اسلام آباد کالمند کوه، برگزار شد که دوستان توانستند ساعتی را به رصد و عکاسی از آسمان زیبای کویر بپردازند.
این برنامه تجربه ارزشمندی را در مورد برگزاری مشترک این روز با همکاری انجمنهای نجوم سایر شهرها به جمع نجومیمان در اختیارمان قرار داد تا بدانیم که می توان این روز را هم برای خودمان ارج نهیم هم برای مردم، و هم خودمان از آن لذت ببریم و هم مردم را در این لذت سهیم کنیم. و در عین حال تجربیات و ایده های خود را به یکدیگر انتقال دهیم.

به امید گسترش این ایده و ایده های جدیدتر در بین جوامع نجومی کشورمان.

 
 
 
از طرف ستاد برگزاری روز جهانی نجوم در یزد
سیما دشمن فنا یزدی
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد