آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 انجمن نجوم آیاز تبریز، امسال هم همراه با دیگر گروه های نجومی کشور، اقدام به برگزاری ویژه برنامه روز جهانی نجوم کرد تا برای ششمین سال متمادی، این روز مهم را کنار شهروندان تبریزی جشن بگیرد.
با تلاش های صورت گرفته و همکاری های مسئولین محترم شهرداری تبریز ، سازمان فرهنگی هنری شهرداری و پژوهشسرای آذربایجان، یکی از بهترین و معروفترین اماکن تاریخی-فرهنگی تبریز، برای برگزاری این ویژه برنامه انتخاب شد. کاخ شهرداری تبریز در مرکزی‌ترین نقطه شهر تبریز و در میدان شهرداری (ساعت) این شهر واقع شده‌است که در سال ۱۳۸۶ هجری خورشیدی، بمناسبت بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس اولین انجمن شهر و بلدیه ایران در تبریز، به نخستین موزه شهر و شهرداری های کشور تبدیل و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.

انجمن نجوم آیاز در غالب نمایشگاه و غرفه های آموزشی نجوم ، در محوطه عمارت شهرداری میزبان علاقه مندان به نجوم و آسمان شب بود…

این ویژه برنامه که روز جمعه از ساعت ۱۷ شروع و تا ساعت ۲۳ ادامه داشت، شامل بخش های مختلفی بود که به شرح موضوعات مختلف مرتبط با نجوم در غرفه های معین می پرداختند و از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

غرفه های  ماه و زمین، سیارات، اجرام غیر سیاره ای، سفرهای فضایی، حیات فرا زمینی، و خورشید و ستارگان که زیر مجموعه غرفه اصلی “منظومه شمسی” بودند؛

غرفه های رصد، صور فلکی، تلسکوپ و فروش ابزارهای رصدی و عکاسی از آسمان شب، زیر مجموعه غرفه اصلی “نجوم رصدی” بودند؛

همچنین تک غرفه هایی مانند نجوم در قرآن ، کیهان شناسی، آموزش و فروش نرم افزار های نجومی، نجوم و کودکان، فروش کتب ستاره شناسی و پوسترهای نجومی و عضویت در انجمن به فعالیت در این ویژه برنامه پرداختند که با توضیحات شیوا و رسای اعضای فعال انجمن با اسلاید ، عکس ها و ماکت های مختلف همراه بود و موجب استقبال و توجه علاقه مندان شرکت کننده شد.

بعد از غروب خورشید و تاریکی نسبی هوا، با انتقال و تنظیم تلسکوپ ها در مکان مناسب، رصد ماه و گودالهایش برای علاقه مندان مجیا شد که بعد از مدتی رصد زحل هم برای مردم مشتاق تماشای آسمان میسر گردید.

در پایان ، شورای مرکزی انجمن نجوم آیاز، از تمامی اعضای فعالی که با همکاری در این ویژه برنامه، باعث برگزاری هرچه بهتر این برنامه شدند، کمال تشکر را دارد.

عکس ها:

(عکس های بیشتر، به زودی در گالری عکس این برنامه)
 
 
 
 
 
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد