آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

همزمان با آغاز روز جهانی نجوم برنامه‌های ترویجی و علمی از سوی انجمن نجوم ایران و با همکاری آسمان‌نمای گنبد مینا برگزار می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، سید مصطفی امام، دبیر برگزاری هفته نجوم در نشست خبری امروز با اشاره به برنامه‌های روز جهانی نجوم، گفت: روز جهانی نجوم در روز جمعه31 فروردین ماه جاری برگزار خواهد شد و بر این اساس برنامه‌های ترویجی و علمی برای علاقه‌مندان به نجوم در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه این برنامه‌ها از سوی انجمن نجوم و با همکاری آسمان نمای "گنبد مینا" برگزار می‌شود، اظهار کرد: برنامه‌های روز جهانی نجوم که در محل آسمان نمای گند مینا واقع در پارک آب و آتش برگزار می‌شود، بر اساس علاقه‌مندی مخاطبان تعریف شده است.

امام با بیان اینکه این برنامه‌ها با مشارکت انجمن‌های نجومی مراکز دولتی و خصوصی و همچنین دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، ادامه داد: بر این اساس غرفه‌هایی در اختیار هر یک از گروه‌های نجومی گذاشته شد و هر کدام از آنها در زمینه خاصی برنامه‌هایی را اجرایی خواهند کرد.

دبیر برگزاری هفته نجوم، اضافه کرد: در روز جمعه 15 تا 20 گروه نجومی در برگزاری این برنامه‌ها مشارکت دارند.

وی "نجوم کودک"، "نجوم رصدی"، "کار با ابزارهای نجومی و تلسکوپ"، "عکاسی نجومی"، "پرسش و پاسخ"، "مبارزه با خرافات" و "گردشگری نجومی" را از جمله موضوعات برنامه‌های اجرایی روز جهانی نجوم عنوان کرد.

دبیر برگزاری هفته نجوم، "مبارزه با آلودگی نوری و انرژی پاک" و "اختر زیست شناسی"‌را از دیگر موضوعات برنامه‌های این روز ذکر کرد و یادآور شد: در این برنامه‌ها دانشگاه‌هایی چون صنعتی امیرکبیر و خواجه نصیرالدین طوسی حضور خواهند داشت.

وی اجرای برنامه‌های رصدی را از دیگر اقدامات این روز عنوان کرد و گفت: با استفاده از تلسکوپ‌های پیشرفته و آماتوری اقدام به رصد خورشید تا زمان غروب آن می‌شود و در شامگاه نیز رصد اجرام آسمانی برای عموم مردم از جمله برنامه‌های رصدی روز جهانی نجوم است.

امام، بازدید از آسمان‌نمای گنبد مینا را از دیگر برنامه‌های این روز دانست و خاطر نشان کرد: اکثر مردم تصور می‌کنند آسمان‌نما همان رصدخانه است در صورتی که آسمان‌نما ساختمانی مخصوص دارای سقف گنبدی که در آنجا به ‌وسیله دستگاه‌های خاص حرکات اجرام سماوی را نمایش می‌دهند و جنبه آموزشی دارد.

دبیر برگزاری هفته نجوم اضافه کرد: عموم مردم با بازدید از این آسمان‌نما با زیبایی‌ها و شگفتی‌های آسمان آشنا خواهند شد.

tehran Astroday 2018

نویسنده: خبرنگار آسمان شب ایران

خبرنگار آسمان شب ایران www.nightsky.ir

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد