آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

سالها پیش در روستایی درکشور روسیه کودکی به دنیا آمد که نام او را "یوری" گذاشتند. هیچ کس نمی‌دانست این کودک روزی قهرمان بزرگی می‌شود. پدر و مادر یوری کشاورز بودند.

یوری در کودکی بسیار باهوش و با استعداد و البته یه کم بازیگوش هم بود. او در نوجوانی عاشق پرواز بود و دوست داشت خلبان شود و بالاخره به آرزویش رسید.  یوری در بزرگسالی افسر نیروی هوایی روسیه شد. در آن سالها قرار بود یک نفر برای انجام ماموریت فضایی انتخاب شود و شما حتما می‌توانید حدس بزنید که چه کسی انتخاب شد, درسته "یوری گاگارین".
چیزی نگذشت که صدای غرش مهیبی آسمان روسیه را لرزاند. این صدا, صدای دستیابی بشر به فضا بود، صدای موشکی که فضاپیمای حامل یوری گاگارین را به مدار زمین می بُرد. اولین جمله های یوری گاگارین این بود: "پرواز به خوبی ادامه دارد, دید خوبی دارم. من زمین را می بینم... خیلی زیباست."
یوری گاگارین در یک ماموریت سخت و دلهره آور توانست با فضاپیمای "وستوک-1" در مدت ۱۰۸ دقیقه یک دور کامل به دور زمین بچرخد و بسلامت بر روی زمین فرود بیاید. حالا یوری گاگارین 27ساله نخستین انسانی بود که به فضا سفرکرده بود.
8 سال بعد از کسب این افتخار، یوری گاگارین درحالی که مشغول انجام پرواز آزمایشی بود هواپیمایش دچارسانحه شد و سقوط کرد و او جان خود را از دست داد.
اکنون ۵۷ سال از نخستین سفر انسان به فضا می‌گذرد و ۱۸ سال است که هر ساله در سالروز اولین سفر انسان به فضا در سراسر جهان جشنی برپا می‌شود که به افتخار یوری گاگارین "شب یوری"نامگذاری شده است.

astrokids yurisnight 01


در شب یوری که هر ساله 12 آوریل (23فروردین) برگزار می‌گردد، برای آشنایی بیشتر مردم با عصر فضا و ماموریتهای فضایی برنامه‌هایی ازقبیل سخنرانی، پخش فیلم و برپایی نمایشگا‌های دانش فضایی در سراسر جهان انجام می‌شود.
دوستان عزیزم  شما هم برای شرکت در این جشن برنامه ریزی کنید.می توانید از طریق سایت آسمان شب ایران http://www.nightsky.ir/yurisnight.html ازشهرهای محل برگزاری" شب یوری"وبرنامه هایشان مطلع شوید.

نویسنده: مژده رضایی

مدرس ستاره‌شناسی در شهر قزوین، دبیر علمی آسمان شب ایران

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد