آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
باشگاه نجوم تیر ماه

31/4/1388

باشگاه نجوم رشت روز چهارشنبه31 تیر ماه/1388 در سالن سبز مجتمع فرهنگی خاتم الانبیا با حضور جمع کثیری از علاقه مندان به دانش ستاره شناسی برگزار شد.

در ابتدا بعد از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود ملی، مجری برنامه، سارنیا باقری ضمن خوش آمدگویی به حضار از آنها دعوت نمود تا به مقاله ی مجتبی نبی زاده با موضوع دنباله دارها توجه نمایند.

در این سخنرانی نبی زاده به بیان ماهیت فیزیکی دنباله دارها و ساختار آنها پرداخت. وی گفت: مدار دنباله دارها بر اثر نیروهای خارجی تغییر می کنند و سیاره ی مشتری بر اثر گرانش خود بر مدار بسیاری از دنباله دارها اختلال ایجاد کرده است به عنوان مثال دنباله دار Shiumaker-Levy 9 در سال 1992تحت تاثیر جاذبه مشتری قرار گرفت و بر اثر جاذبه آن از هم متلاشی شد. نبی زاده در بخش دیگری از سخنان خود به مشهورترین دنباله دار رصد شده، دنباله دار هالی، پرداخت و گفت : دنباله دار هالی درسال 1986 از نزدیكی زمین گذر كرد و پنج فضاپیما در نزدیكی هالی قرار گرفتند: دو فضاپیمای وگا1 و وگا2 از اتحاد شوروی؛ فضاپیمای (Giotto) از آژانس فضایی اروپا و دو فضاپیمای (Suisei) و (Sakigake) از ژاپن.  

با پایان یافتن اولین سخنرانی، نماهنگ نجومی تهیه شده توسط پکانون نجوم سها که در برگیرنده ی تصاویری زیبا از سحابی ها و کهکشان ها بود به نمایش گذاشته شد.

در ادامه مجری سوالی نجومی را برای شرکت کنندگان در باشگاه بیان نمود و از آنها خواست پاسخ های خود را  تا پایان برنامه های باشگاه به مسئولین مربوطه تحویل دهند.  

دومین مقاله توسط آقای عادل شمسی پور با عنوان ابوریحان بیرونی، دانشمند برجسته ی ایرانی ارائه گردید. شمسی پور به بیان آثار ابوریحان در علم نجوم پرداخت و از مباحثات وی با ابن سینا، دیگر دانشمند هم عصر وی سخن گفت.

پس از آن کسری عقلی مقدم مقاله ای را تحت عنوان کاوشگر  WMAP ارائه نمود. وی گفت: این کاوشگر از پروژه های ناسا محسوب می شود و به سنجش اختلاف دمایی، اطلاعاتی پیرامون هندسه، حجم، تحولات جهان و همچنین آزمایش مهبانگ می پردازد. عقلی مقدم افزود: WMAP در 20 آوریل 2001 به مرکز فضایی کندی رسید. بعد از حدود دو ماه آزمایش، در 30 ژوئن 2001 به کمک راکت به فضا پرتاب گردید و بعد از مدتی، حرکت ثابت و عادی خود را آغاز نمود. ابتدا در مدار زمین و ماه چرخید و سپس به نقطه لاگرانژی L2 رسید و اولین امتحانش را در فضا پس داد. وی در بیان نتایج پروژه ی حاصل از پرتاب این کاوشگر گفت:ناسا در 11 فوریه 2003 آخرین سن محاسبه شده ی جهان، تصویر و ترکیب آن که میتواند مهمترین نتیجه علمی سال های اخیر باشد را اعلام کرد. این نتیجه از لحاظ دقت در اندازه گیری های  CMB سبقت گرفته بود. این نتایج شامل اندازه گیری های دما و قطبش جهان بود که نتایج آن تایید بیشتری بر مدل استاندارد یکنواخت می باشد.

در ادامه، مجری از آقای رازقی دبیر علمی باشگاه جهت ایراد سخنرانی دعوت کرد و ایشان در مورد مردمی کردن نجوم، پروژه های رصدی جدید و همچنین موضوع مقالاتی که در باشگاه ارائه می شود نکاتی را بیان نمودند.

سخنران بعدی علی طوافی بود که با موضوع رویداد های آسمان مرداد ماه توجه حضار را جلب نمود وی نحوه ی یافتن مثلث تابستانی، چگونگی رصد سیارات زهره، مریخ و مشتری در این ماه، و رصد بارش شهابی برساوشی 22 مرداد ماه را تشریح نمود و از رویت هلال ماه در تاریخ 30 مرداد ماه سخن گفت.  

در بخش بعدی دبیر اجرایی باشگاه، یوسف شعبانی، خبر برگزاری همایشی با نام «سیری در آسمان» را که به همت تمامی گروه ها و انجمن های نجومی استان گیلان و با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت به مناسبت سال جهانی نجوم برگزار می شد را به اطلاع عموم رساند.

این همایش در تاریخ 3 مرداد ماه در مجتمع خاتم الانبیا و رصد عمومی آن در تاریخ7 مرداد ماه در پارک دانشجو برگزار می گردد.

درانتها حمیده نعمتی سوال نجومی مطرح شده را پاسخ داد و به یکی ازبرندگان به قید قرعه جایزه ای اهدا شد.

باشگاه این ماه با تشکر و قدردانی از شرکت کنندگان به پایان رسید.

باشگاه نجوم رشت گردهمایی منجمان آماتور گیلانی است که با همکاری گروه ها و موسسات نجومی گیلانی ازجمله انجمن علمی پژوهشی نجم شمال/انجمن نجوم اکلیل شمالی/ انجمن نجوم سمپاد گیلان/ کانون نجوم سُها دانشگاه گیلان/انجمن نجوم خواجه نصیر همگام با سراسر کشور در هر ماه برگزار می شود.

باشگاه نجوم رشت از کلیه علاقه مندان به دانش، به ویژه ستاره شناسی دعوت می کند در این گرد همایی شرکت کنند. حضور برای عموم آزاد است.

نویسنده: شیوا شبان

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد