آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
باشگاه نجوم  مرداد ماه رشت
29/ 5/ 1388
باشگاه نجوم رشت روز پنج شنبه29/ مرداد ماه/ 1388 در سالن سبز مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیاء، با حضور محترم مشتاقان به دانش ستاره شناسی برگزار گردید.


برنامه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و سپس سرود ملی ایران آغاز شد.
مجری برنامه سارنیا باقری، پس از خوشامدگویی به حاضرین در سالن، از ارائه کنندگان برای ایراد سخنرانی دعوت نمود.
نخستین مقاله تاریخچه عصر فضا با ارائه عادل شمسی پور بود. او در بخشی از مقاله خود به عنوان دنیای فردا از بازگشت به ماه، سفر به مریخ و سفر به سوی ستارگان سخن گفت. وی از وجود آب یخ زده در قطب جنوب ماه خبر داد و عنوان کرد که قرار است پایگاهی گنبدی شکل در قطب جنوب ماه ساخته شود تا فضا نوردان بتوانند برای مدت کوتاهی در آنجا زندگی کنند.
با پایان یافتن سخنرانی نخست نماهنگی به مناسبت سال جهانی نجوم پخش شد، سپس مجری از امیر مسعود باقری برای ایراد سخنرانی خود دعوت نمود. مقاله وی سفر به مریخ نام داشت. مریخ شامل دو کلاهک قطبی است که در تابستان و زمستان قطرش کم و زیاد می شود. هر روز مریخی بیست و چهار ساعت زمینی و هر فصل آن شش ماه زمینی است. اولین تصاویر رنگی از مریخ در سال 1975 توسط وایکنینگها به زمین مخابره شد. بلند ترین قله مریخ، اولیمپوس (Olympus) به ارتفاع 26 کیلو متر است که ارتفاع آن 3 برابر اورست می باشد. اتمسفر بسیار نازک مریخ  عمدتا" از دی اکسید کربن است. باقری فیلمی از مریخ نورد فینیکس و مأموریتش نمایش داد که مورد توجه حضار قرار گرفت. به گفته وی یکی از مشکلات سفر انسان به مریخ وجود زباله های مریخی است.
در بخش بعدی باشگاه نماهنگ معرفی خواجه نصیرالدین طوسی که الهام سلطانی آنرا تهیه نموده بود به سمع و نظر حاضران رسید.
سپس کسری عقلی مقدم به معرفی منجمان جهان پرداخت. او در بخش مقدمه ای بر تاریخ علم، تاریخ علم را به عنوان یک رشته دانشگاهی معرفی نمود که هدف آن حدس آینده علم است. او از زندگی دانشمندانی چون جوردانو برونو (Giordano Bruno) و گالیلئو گالیله (Galileo Galilei) و اسحاق نیوتن (Isaac Newton) و آلبرت اینیشتن ((Albert Einstein سخن گفت.
در این قسمت از باشگاه نماهنگی از زندگی و خدمات علمی جناب استاد محمدرضا صیاد نمایش داده شد.
سپس یوسف شعبانی به بررسی رؤیت پذیری هلال ماه رمضان 1430 پرداخت. وی گفت ماه نجومی از زمان وقوع مقارنه ماه و خورشید آغاز می شود اما در احکام فقه ای ملاک آغاز ماه، رؤیت هلال ماه پس از غروب خورشید است. او مختصات هلال ماه رمضان در غروب جمعه 29 شعبان 1430 در شهر رشت را مورد بررسی قرار داد و سپس گزارش رؤیت هلال ماههای رمضان و شوال سال 1429 را ارائه کرد.
سخنران پایانی باشگاه نجوم مردادماه علی طوافی بود. او در بررسی رویدادهای آسمان شهریور مثلث تابستانی را که از سه ستاره پر نور در صورت های فلکی شلیاق، جاجه و عقاب تشکیل شده است را معرفی کرد.
در این ماه زحل از اسد درآمده و به صورت فلکی سنبله می رود. سپس نماهنگ گزارش رصد بارش شهابی برساوشی که توسط انجمن نجوم اکلیل شمالی لاهیجان برگزار شده بود نمایش داده شد.
در ضمن به اطلاع علاقه مندان می رساند، از ماه آینده  بخش جدیدی با نام آموزش در سطح مقدماتی و آموزش رصدی به باشگاه افزوده خواهد شد.
باشگاه این ماه نیز با تشکر و قدردانی از حاضرین پایان یافت.
باشگاه نجوم رشت، گردهمایی منجمان آماتور گیلانی است که با همکاری گروهها و موسسات نجومی گیلانی از قبیل انجمن علمی و پژوهشی نجم شمال/ انجمن نجوم اکلیل شمالی/ انجمن نجوم  سمپاد گیلان/ کانون نجوم سها/ انجمن نجوم خواجه نصیر همگام با سراسر کشور در هر ماه برگزار می شود.
باشگاه نجوم رشت از تمامی علاقه مندان به دانش، به ویژه ستاره شناسی دعوت می کند در این گردهمایی شرکت کنند.
حضور برای عموم آزاد است.
 
نویسنده  : سمانه باقری

 

 

 

 

 

 

 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد