آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 چهل و پنجمین باشگاه نجوم رشت روز چهارشنبه 24 شهریور 1389 با حضور پر شور علاقه مندان به نجوم و ستاره شناسی در سالن دکتر رحمدل مجتمع فرهنگی هنری خاتم الأنبیاء رشت برگزار گردید.
پس از تلاوت قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، مجری خانم امدادی از آقای علی طوافی از انجمن نجوم اکلیل شمالی لاهیجان برای ارائه سخنرانی خود با موضوع شناخت سیارک ها سیاره مریخ دعوت نمود.

آقای طوافی پس از توضیحاتی، از وجود حدود 750 هزار سیارک با قطر بیش از یک کیلومتر در کمربند سیارک ها بین مریخ و مشتری خبر داد. طوافی گفت بزرگترین و نخستین سیارکی که شناخته شده است سرس (ceres) نام دارد که در سال 1801 کشف شد و

قطر آن به 933 کیلومتر می رسد. وی در ادامه سیارک ها را به دو دسته منظم  (مدار مشخص) و نا منظم (مدار نامشخص) تقسیم بندی نمود. سپس سیارک های دسته منظم را در گروه های کمربند سیارک ها، مدار کویپر، و سایر گروه های (تراوا، آپولو، آتن، آمور و...) به طور جداگانه تعاریفی را بیان نمود. ایشان همچنین پس از بیان مطالبی در مورد جنس سیارک ها و منشاء پیدایش آنها، از برخورد سیارکی حدود 65 میلیون سال پیش با زمین و انقراض دایناسورها و ایجاد چاله ای به قطر 300 کیلومتر در مکزیک سخن گفت.

ارائه بعدی آقای مرتضی صومی از انجمن نجوم خواجه نصیر دانشگاه پیام نور منجیل با موضوع عکاسی نجومی بود. صومی به ادامه مقاله خود در باشگاه قبل پرداخت و با اشاراتی از سخنان قبلی خود در مورد اتصال «وب کم» به دوربین عکاسی و انواع دوربین فیلم برداری و با پایان بخش شناخت ابزار به سراغ بخش عکاسی رفت. ایشان عکاسی نجومی را به دوبخش: عکاسی از اجرام پر نور و عکاسی از اجرام کم نور دسته بندی نمود. صومی لازمه ی عکاسی از اجرام پر نوری مثل خورشید را انتخاب فیلتر مناسب و نحوه ی نصب آن روی دوربین و تلسکوپ دانست و عکاسی از خورشید را برای ثبت لکه های خورشیدی، گذر سیارات و خورشید گرفتگی معرفی کرد. صومی در ادامه نیز عکاسی از ماه را در حالت های پر نور و کم نور و اهله آن شرح داد. وی همچنین در بخش دیگر سخنان خود در مورد عکاسی از شهاب ها و ستاره ها سخن گفته و در مورد اهمیت نوردهی، حساسیت فیلم، پایه و دکلانشور در این نوع عکاسی مطالبی افزود و ادامه سخنان خود در بخش عکاسی را به باشگاه بعد موکول کرد.
پس از پخش نماهنگ اردوی رصدی بارش شهابی برساووشی در ماه قبل، مجری خانم امدادی از پیدا شدن منظومه خورشیدی جدیدی به همراه سیاراتی، توسط کاوشگر کپلر پس از 8 ماه جستجو خبر داد.

سخنران بخش دیگر باشگاه آقای رضا ماه منظر از انجمن نجوم ادیب اصفهان با موضوع حیات در منظومه شمسی بودند. ماه منظر نخست فیلمی در مورد کاندیداهای حیات در منظومه شمسی پخش نمود، سپس توضیحاتی را در مورد منظومه شمسی و 8 سیاره آن بیان کرد. ایشان 4 مکان مناسب برای حیات در این منظومه را زمین، مریخ، تیتان (قمر زحل)، یوروپا (قمر مشتری) معرفی کرد. وی گفت زمین در منطقه ای به نام کمربند حیات قرار دارد و مهم ترین عامل عدم وجود حیات در مریخ، جرم کم این سیاره است و

در ادامه افزود تیتان که دومین قمر بزرگ منظومه شمسی است مستعد تر از مریخ برای حیات می باشد و علت عدم وجود حیات در آن به دلیل سرمای زیاد می باشد. ماه منظر همچنین با بیان خصوصیاتی در مورد یوروپا، پوشیده بودن سطح آن از یخ و باقی ماندن آب در زیر آن به صورت مایع به دلیل وجود آتشفشان ها و عدم ورود پرتوهای فرابنفش از سطح یخی آن، این قمر را نیز مستعد تر از مریخ برای حیات در آینده دانست. و با پخش فیلمی در مورد نقل مکان به تیتان و یوروپا در آینده به سخنان خود پایان داد.
 

 
در ادامه باشگاه پس از پخش نماهنگی از تلسکوپ چاندرا، طبق روال باشگاه قبل آقایان داوود همتی و یوسف شعبانی به سوالاتی در مورد تعیین فاصله اجرام، ماده ای که بیگ بنگ را بوجود آورد، تفاوت فاصله زمانی بین اذان رشت و تهران در صبح و ظهر و غروب و ماده ی تاریک پاسخ داده شد.

در پایان نیز از آقای رضا ماه منظر بخاطر همکاری ایشان با باشگاه نجوم رشت با لوح یادبودی تشکر بعمل آمد.

باشگاه نجوم رشت؛ گردهمایی ماهانه منجمان آماتور گیلانی است که با همکاری گروهها و موسسات نجومی گیلانی از قبیل:  انجمن علمی پژوهشی نجم شمال، انجمن نجوم اکلیل شمالی ، گروه نجوم سمپاد گیلان، کانون نجوم سها و انجمن نجوم خواجه نصیر برگزار می شود.

http://rashtastroclub.blogfa.com

 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد