آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
سیارات فرا خورشیدی ..... مبحثی جذاب و در عین حال چالشی که همواره مورد توجه ویژه ی اخترشناسان حرفه ای و آماتور بوده و به نوعی مبین کشفیات بشر در زمینه ی جستجوی حیات فرا زمینی نیز می باشد که در باشگاه پانزدهم ستاره شناسی همدان به این موضوع پرداخته شد ...
پانزدهمین باشگاه ستاره شناسی همدان به همت مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی وابسیته به معاونت فرهنگی – اجتماعی شهرداری همدان در تاریخ پنج شنبه 26 آبان ماه در سالن همایش های این مرکز برگزار گردید.

 

در نخستین بخش از برنامه جناب آقای بهزاد قیاسوند تازه ترین رویداد ها و پدیده های رصدی منتخب آذر ماه را برای حاضرین معرفی و تشریح نموده و با اشاره به ماه گرفتکی کامل 27 آذر ماه از شرکت کنندگان در باشگاه برای رصد و پیگیری این رویداد و همچنین حضور در ویژه برنامه ی گرفت در مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی دعوت به عمل آوردند.

 

 

 

باشگاه نجوم همدان این بار پذیرای مدیر انجمن نجوم دانش آموزی استان مرکزی جناب آقای احمد الستی بود. ایشان سخنرانی محوری خود رو حول مبحث سیارات فرا خورشیدی ارائه نمودند به طوری که در بخش نخست سخنرانیشان در خصوص تاریخچه ی کشف سیارات فرا خورشیدی ، تعداد سیاراتی که فرای سامانه خورشیدی تا به امروز کشف و نامگذاری شده اند، روش های کشف سیارات فرا خورشیدی ، ارتباط فعالیت های اکتشافی در زمینه ی مذکور با جستجوی حیات فرا زمینی و ... به ایراد سخنرانی پرداخته و در پایان صحبت هایشان سوالی را در خصوص روش های مختلف کشف و شناسایی سیارات فرا خورشیدی از حاضران مطرح نمودند که به بهترین و کامل ترین پاسخ هدیه ای به رسم یادبود از طرف مرکز اخترشناسی ابن صلاح تقدیم خواهد شد.

 

 همچنین در فاصله بین دو سخنرانی های آقای الستی نماهنگی با موضوع شفق های قطبی برای علاقه مندان به نمایش درآمد. همچنین مجری برنامه اطلاعیه ی شرکت در مسابقه ی "ساخت نماهنگ نجومی" را برای نمایش در ویژه برنامه آذر ماه باشگاه نجوم همدان به اطلاع حاضرین رساندند و یاد آور شدند علاقه مندان به مشارکت در این مسابقه می توانند  تا قبل از برگزاری باشگاه آذر ماه نماهنگ های خود را به کمیته اجرایی باشگاه اراده دهند تا مورد بررسی و داوری قرار گیرند.

 

آقای الستی در بخش دوم سخنرانی خود به معرفی پروژه ی "بشر زمینی در آسمان " پرداختند و ضمن معرفی برنامه ها و اهداف کلی این طرح زمان برگزاری این پروژه را نیز در استان همدان به اطلاع کلیه ی علاقه مندان رساندند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این پروژه میتوانید به وبگاه پرتال نجوم دانش آموزی ایران به نشانی www.sastro.ir  مراجعه نمایید.

 

در بخش پایانی برنامه جناب آقای علیرضا یار محمدی دانشجوی فیزیک دانشگاه بوعلی سینا همدان با بخش ثابت " پاسخگویی به پرسش ها رایج نجوم آماتوری" به سوالاتی که به نوعی دغدغه ی مشترک و عمومی منجمان آماتور هستند و عموما در مجامع علمی مورد نقد و بررسی قرار میگیرند پاسخ داده و در پایان صحبت هایشان به شرکت کنندگان یاد آوری کردند می توانند سوالات خود را از طریق برگه های نظر سنجی و پست الکترونیک باشگاه نجوم همدان با اعضای کمیته اجرایی باشگاه در میان گذارند تا نسبت به پاسخگویی سوالات این عزیزان در باشگاه های بعدی اقدام شود.

 

عوامل اجرایی پانزدهمین باشگاه نجوم همدان

اجرا : بهاره نادری

پشتیبانی فنی : آرش رنجبران

امور اجرایی  : محمد رادمرد  /  فرشید خداویسی

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد