آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

یکصد و یازدهمین نشست باشگاه نجوم اصفهان در تاریخ دوشنبه 23 مرداد ماه 1391 در مکان همیشگی خود، تالار همایش های کتابخانه ی مرکزی اصفهان همزمان با ایام ماه مبارک رمضان برگزار شد.


برنامه های این نشست از باشگاه با کلیپ نجومی و آیاتی از کلام الله مجید که مرتبط با پدیده های نجومی بود آغاز شد

 آقای رضایی نخست با عرض خیرمقدم  به دوستداران نجوم در باشگاه صدودوازدهم به ارائه ی جدول برنامه های باشگاه پرداخت.

در ابتدا خانم "هاجر نادعلی" جدیدترین خبرها ، رویدادها و مباحث نجومی را در قالب "تازه های نجوم " ارئه داد.

"سفر نامه هیمالیا" عنوان سمینار دوم  باشگاه بود. آقای "علیرضا تیموری" پس از وقفه ای از آخرین سمینار ارائه داده شده ی ایشان در باشگاه ، این بار با بحثی علمی که همراه با ارائه تجربیات و عکس های  سفر اخیر ایشان به رشته کوههای هیمالیا و دیدار از قله های سر به فلک کشیده ی آن مخصوصا کوه K2 دومین کوه بلند هیمالا است، حاضر شده بود. وی در ابتدا به مقایسه قله های این رشته کوه ازلحاظ ارتفاع از سطح دریا با برخی قلل ایران از جمله کوه صفه در اصفهان پرداخت. در ادامه به ساختار و جنس اورست و نحوه ی شکل گیری و پیدایش رشته کوههای اورست در مدت زمان میلیونها سال با حرکت صفحه هند و برخورد با قاره آسیا  اشاره کرد و در پایان به بررسی یخچال بالترو با عمر 2میلیون سال و قله ی K2 که هدف اصلی این سفر بود پرداخت. در زمان سمینار عکس های این سفر به سخنرانی  وی جذابیت خاصی داده بود.

"برگی از تاریخ"  در ادامه ی برنامه های باشگاه به یادآوری حوادث و وقایع مهم نجومی ماه جاری پرداخته بود.

"معرفی کتاب" نیز که از قسمت های همیشگی برنامه های باشگاه می باشد، با معرفی کتابی این بار از انتشارات مرکز نجوم ادیب ، ارائه داده شد.

آقای "مهدی بصیرت نیا" سمینار دوم باشگاه رابا عنوان "کنجکاوی در سیاره سرخ" ارائه داد که به پیشرفته ترین ساخته دست بشر که به تازگی برروی سطح مریخ فرود آمده است.  تعلق داشت. ایشان پس از صحبت های مقدماتی خود در رابطه با انجام این پروژه توسط ناسا اشاره ای به بودجه 2.5 میلیارد دلاری آن نمود و این موضوع را مورد نقد و بررسی  قرار داد. وی در ادامه تاریخ مطالعات روی مریخ و نظریه های دانشمندان پیشین را در طول زمان و نیز ماجرای داغ تب مریخی که از سال 1880 آغاز و اذهان عمومی را به سمت مریخ معطوف کرده بود، بیان نمود. باتوجه به ضیغ وقت  ایشان در ادامه مهمترین پروژه های انجام شده برای دست یابی و مطالعه ی روی مریخ  را از ابتدا تا پروژه های فونیکس و روح و فرصت ، مورد بررسی قرار دارند. در پایان با اشاره به نحوه ی انجام پروژه ی کنجکاوی، به نحوه ی فرود این مریخ نورد و انجام وظایف آن در سیاره ی سرخ برای ادامه حیات وبررسی مولکولهای ارگانیک و مقدمات سفر انسان به مریخ ، پرداخت.

"پدیده های آسمان" آخرین قسمت از برنامه های باشگاه بود که توسط آقای "عباس احمدیان" ارائه شد و نگاهی اجمالی به پدیدهای آسمان شهریور ماه و موقعیت ماه ، سیارات و ستارگان نمودند. ایشان در صحبت های خود در زمینه رویت پذیری هلال شوال با توجه به جدایی زاویه آن، رویت این هلال را در روز شنبه منتفی دانستند و احتمال کمی را برای رویت این هلال حتی در روز دانستند.

در پایان این نشست از باشگاه به سه نفر از کسانی که به مسابقه ی پیامکی این ماه باشگاه جواب درست ارسال کرده بودند، جوایزی به قید قرعه اعطا شد.

باشگاه نجوم یکصد و یازدهم ، با توجه به مصادف بودن با ایام ماه مبارک رمضان حدود 30 دقیقه زودتر به کار خود پایان داد.

به قلم: محمد محمدی
 منبع خبر : آسمان پارس

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد