آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 پس از گذشت 15 روز از کسوف جزئی كه در آلاسكا و و شمال كانادا و گرینلند قابل رویت بود، ایران و سایر کشور های آسیای شرقی در روزهای 25 و 26 خرداد 1390 شاهد یکی دیگر از شگفتیهای آسمان شب بودند. شهر رو به خاموشی بود حتی ماه! اما ستارگان روشن روشن تر می‌شدند. شب درسکوت خود غرق می‌شد ولی صدای گامهای علاقه‌مندان به آسمان همچنان رو به افزایش بود.
حدود ساعت 21:54بیست و پنجم خرداد با ورود ماه به نیم‌سایه همه خود را آماده می‌کردند تا در یک شب بهاری در مجتمع فرهنگی و هنری فدك یک رصد دسته جمعی دیگر را که به همت گروه نجوم شباهنگ تدارک دیده شده بود تجربه کنند.
با نزدیک شدن به آغاز گرفتِ قابل مشاهده هر کدام از اعضا در تلاش بودند تا سهمی داشته باشند در لذت بردن از مشاهده این پدیده زیبای الهی. تیرگی لبه ماه در ساعت 22:52 به راحتی قابل مشاهده بود. عده‌ای عکس می‌گرفتند وگروهی رصد را شروع کرده بودند. بعضی‌ها مشغول بحثی در مورد ماه گرفتگی بودند.

 

 
پاسی از شب گذشته و گرفت به اوج خود رسیده بود. ساعت 00:42 را نشان می‌داد ولی همچنان همه با انرژی و علاقه تا پایان برنامه گرفت را بدرقه می‌کردند.

 
 
 لحظات آخر با بحث‌های نجومی گروهی میان رصدگران سپری شد. این رصد هم مثل رصدهای گذشته در خاطره‌ها ماند.
با تشكر از كلیه اعضای محترم انجمن نجوم شباهنگ اردبیل كه ما را در اجرای این برنامه یاری نمودند و عكاس برنامه آقای میلاد نیك روان
 و كادر اجرایی این برنامه :
آقای مهدی قاسمی، آقای سیدحسین حسینی تبار، آقای رامین فتحی، آقای مشتاق شهباززادگان، خانم صبا حاتمی، خانم سارا حاتمی، خانم صغری حاتمی، خانم نداعباس زاده، آقای صفوت

 
 

 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد