آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 اولین ماه گرفتگی امسال در شب 25 خردادماه روی داد و کشور ما بهترین شرایط را برای رصد این خسوف کامل دارا بود.به همین جهت انجمن اختر شناسی شیراز برنامه گشت رصدی و عکاسی خود را در این شب و در مکان تخت جمشید برگزار کرد.
تیم علمی و عکاسی انجمن اخترشناسی شیراز در ساعت 6:30 بعدازظهر روز چهارشنبه در مکان تاریخی تخت جمشید_در 20 کیلومتری شهر مرودشت با مشخصات جغرافیایی ̋19 ̕45 ̊32 شمالی و ̕39 ̊50 شرقی _حضور یافتند اما بدلیل شرایط خاص این مکان تاریخی زمان استقرار در محل با کمی انتظار در حدود ساعت 11:15 بود.وضعیت جوی ثابت در طول شب،هوا ی صاف و رطوبت کم باعث کیفیت کار رصدی می شد ولی وجود آلودگی نوری در این مکان تا حدی قدر سنجی گرفت کامل را سخت کرده بود.
 

 
با اینحال تیم علمی قدر گرفت کامل را با استفاده از ستاره Shaula 1.2+ ثبت کرد.حد دانژون در اوج گرفت با توجه به تعریف مقادیر L=1 و L=0 ،بین این دو حد و نزدیک به L=0 تشخیص داده شد و نهایتاً حد 0.5 برای اوج گرفت ثبت شد.رنگ ماه در اوج گرفت در وسط کاملاً تیره و در اطراف به سمت قرمز پر رنگ متمایل بود و جزئیات تا حد زیادی قابل رویت نبود. این نشان می دهد که خسوف مذکور یکی از تیره ترین خسوف های دهه اخیر بوده است که دلیل آن می تواند فورانهای بزرگ و پی در پی آتشفشانی در چند سال اخیر باشد. برای رصد ماه و اجرام دیگر از یک دوربین یک چشمی شکستی70×23و تلسکوپ 8 اینچ استقرار استوایی و یک زمان سنج برای ثبت نقاط تماس سایه با ماه در طول شب استفاده کردیم .در این میان،گروه عکاسی نیز در محدوده مشخصی به کار عکاسی پرداختند که گزیده ای از این عکسها روی سایت انجمن منتشر شده است.
 

 
سر پرست علمی گشت هم در زمان میانه گرفت به آشنایی رصدی صورت های فلکی و بعضی اجرام آسمانی و همچنین شرح کارهای صورت گرفته توسط گروه در حین ماه گرفتگی برای بعضی کارمندان و مسئولین سازمان میراث فرهنگی استان فارس که در اواسط کار به جمع ما پیوستند، پرداخت و زحل نیز با تلسکوپ انجمن مشاهده شد.نهایتاً با اتمام خسوف،در ساعت 2:45  بامداد گروه از مجموعه خارج شد و در حالیکه هوا رو به سردی می رفت یک شب به یاد ماندنی دیگر تمام شد.
 
اطلاعات بیشتر در وب سایت :  http://www.shirazastronomy.ir
 
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد