آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 وقتی از سرزمینی دور به جزیره ای متروک تبعید شوی که هیچ از آن نمی دانی،وسعت دید و میزان آگاهی ات از آنجا به قدر تلاشت در کشف ناشناخته هایش بستگی دارد.در این جزیره ی خالی از سکنه و عاری از هیاهو شرط حیاتت کاوش بیشتر است تلاش مضاعف وگرنه محکوم به پایان پذیری خواهی بود.
این چند بند، مثل ما و کیهان است. روزگاری دور که اجداد من وتو در غارهای خاموش زمین، گذران عمر می کردند،آنکس پیروزتر بود که شکارش،که شناختش،که کنکاشش بیشتر می بود.چرخ فلک گشت و روزگار نو شد و دید بشر وسیع تر. سر در آسمان که چرخاند ستاره دید و اندک اندک سیاره بازشناخت. جهان آینه و عدسی سوار کرد و با "چشمی نو" کاوید،خوشه ها را ،کهکشان ها و سحابی ها را. و سرانجام چنان تیزبین شد که ژرفای 13 میلیارد سال نوری را نیز دید.

اگرچه در چند سطر وسعت دید چند میلیون ساله ی بشر تعریف شد اما به خوبی آگاهیم که هر گام در این وادی با مشقت فراوان حاصل شده و بابتش عمرها و فکرها و انسانها فدا شده اند.از عهد بابلیان و یونانیان تا زمانه ی کوپرنیک و برونو و کپلر،از عصر گالیله و نیوتن تا هنگامه ی نظریات انیشتین و تا حال.

پروژه ی بین المللی "از زمین تا کیهان" از برنامه های بنیادی سال جهانی نجوم،بهمن ماه به سیستان و بلوچستان سفر کرد تا مردم دیار آیینه و آفتاب در قالب تصاویر بی نظیر این طرح،شکوه عظمت کیهان را نظاره گر باشند. پروژه ی "از زمین تا کیهان" با هماهنگی و همت "انجمن نجوم خیام زاهدان" و همکاری نهاد هایی چون سازمان ملی جوانان،پژوهش سراهای دانش آموزی زاهدان و جمعیت هلال احمر استان از 28 دی ماه به مدت 10 روز در معرض دید عموم قرار گرفت تا شوق سفری خیالی و توری مجازی از زمین تا اعماق کیهان به همگان عرضه شود. استقبال کم نظیر دانش آموزان، دانشجویان،دبیران،مدیران،اساتید و عموم مردم دانش دوست استان سبب شد زمان برگزاری نمایشگاه 4 روز دیگر نیز تمدید شود.ضبط و اجرا و پخش این پروژه در مجله ی علمی،فرهنگی،هنری سیمای استانی هامون،شوق تماشای زیبایی های کیهان را تا سراسر استان مخابره کرد.

تلاش گروه نجوم خیام زاهدان و همکاری فرمانداری و آموزش و پرورش سراوان باعث شد تا "fettu"، به سراوان هم سفر کند.شوق تماشای عکس های نجومی منجمان برجسته ی کشور و توضیح تابلو عکس های "از زمین تا کیهان"، دسته دسته دانش آموزان سراوانی را بر آن داشت تا گروه خبره ی رویت گران هلال در سراوان را به "گروه نجوم سراوان" بدل کنند تا به بهانه ی زمین،کهکشان و کیهان،پنجمین تشکل نجومی سیستان و بلوچستان از دیار نخل و نقل، از شرقی ترین نقطه ی ایران، سراوان سر بر آورد.

نویسنده: خبرنگار آسمان شب ایران

خبرنگار آسمان شب ایران www.nightsky.ir

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد