آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 به همت کنسرسیوم رصدی و گردشگری یزد وباهمکاری پایگاه اطلاع رسانی آسمان شب و انجمن نجوم آسمان کویر یزد گردهمایی ستاره شناسان ایرانی در روزهای 17 و 18 شهریور 1390 در یزد و در محل کاروانسرای زین الدین برگزار شد.
اهداف این گردهمایی که  در دو بخش رصد و همایش برگزار گردید معرفی پروژه‌های ستاره شناسی آماتوری در ایران،حرکت بسوی ستاره شناسی با اهداف مشخص و منظم علمی و معرفی گروه های فعال نجومی استان یزد بود.
گردهمایی درمدت دو روز با حضور شرکت کنندگانی که عمدتا از شهرهای تهران، سنندج، شیراز، اصفهان، اهواز، دزفول و بندرعباس بودند؛ در تاریخ 17 و 18 شهریور و در کاروانسرای زیبای زین الدین ،یکی از مکانهای رویایی منجمان برای رصد و معروف به قصر منجمان در 60 کیلومتری جنوب یزد و در جاده یزد به کرمان،برگزار شد.
 
 
 
 

 
 
 
 
سخنرانی های این برنامه که عمدتا بر روی موضوعات مرتبط با نجوم هدف گرا متمرکز عبارتند اند از :
-    دکتر محمد رضا نوروزی ( پروژه ای بر ماه)
-    خسرو جعفری زاده و احمد فتوحی ( معرفی پروژه گذر سیاره زهره در سال 2012 )
-    خسروجعفری زاده (معرفی آسمان تاریک)
-    حامد سلیمانی (طرح های نجومی اسکچ) 

پس از پایان یافتن سخنرانی ها شرکت کنندگان به بالای پشت بام کاروانسرا رفته و برنامه رصدی را آغاز نمودند.رصدگران عمدتا کار خود را بر روی عکاسی،کشیدن اسکچ و تبادل نظر معطوف نموده بودند که البته با غروب ماه و ظهور اسمان تاریک بر تمرکز رصدگران بر روی عکاسی نجومی و رصد اندکی تخصصی تر افزوده گشت.

جمعه 18 شهریور

پس از پایان برنامه ها در صبح جمعه و پس از مراسم اختتامیه شرکت کنندگان راهی روستای تاریخی سریزد شد ند و از محل اجرای پروژه دهکده نجوم بازدید نموده و به بازدید از قلعه قدیمی، کاروانسرا، رباط نو و ... پرداختند.پساتمام برنامه موتورسواری و شتر سواری در سریزد و صرف ناهار در یزد، بازدیدی کوتاهی از مسجد جامع کبیر یزد،برنامه نخستین گردهمایی ستاره شناسان ایرانی در یزد به پایان رسید.
شایان ذکراست دراین گردهمایی تصمیمات مهمی در جهت پیشبرد اهداف در نظرگرفته شده،توسط گروه های شرکت کننده اتخاذ گردیدکه امیدوار است نتایج آن را بزودی جامعه نجوم آماتوری کشور شاهد باشیم.
 
 
تصاویر از : احمد سر استاد

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد