آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 آخرین گذر سیاره زهره از مقابل خورشید در قرن حاضر در تاریخ ۱۷ خرداد ماه ۱۳۹۱ رخ داد. به همین مناسبت انجمن ستاره شناسان کیهان بیکران ویژه برنامه ای را برای گرامیداشت این رویداد در پارک معلم اردبیل از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۰ صبح برگزار نمود.
 طبق پیش بینی های به عمل آمده و استعلام از وبسایت های آب و هوا شناسی استان اردبیل و وبسایت خارجی زمین شگفت انگیز، این بار بخت با ما یار بود و هوای اردبیل تا ساعت ۴ بعد از ظهر روز چهارشنبه کاملا صاف و از ساعت ۱۶ به بعد هوا بارانی خواهد بود . هدف از اجرای ویژه برنامه گذر سیاره زهره از مقابل آفتاب ترویج نجوم در جامعه و ارائه توضیحاتی راجع به دانش نجوم و سیارات و خاصه سیاره زهره و معرفی پدیده گذر و تاریخچه آن ، اجرای پروژه های ساده آماتوری برای محک دانسته های تئوری اعضا و نشان دادن زیبایی های خورشید یگانه ستاره منظومه شمسی و زیبایی های آفرینش بود.

در این برنامه که هماهنگی های آن از یک ماه قبل با ارگان های مختلف انجام  شده بود با حضور اعضای انجمن و سایر علاقه مندان به دانش نجوم توانستیم با یک تلسکوپ ۸ اینچ اشمیت گاسگرین سلسترون و با فیلتر اچ آلفا و یک دوربین دوچشمی به صورت شکستی و با استفاده از صفحه نمایش لحظه به لحظه این پدیده را به صورت مستقیم عکاسی نماییم.تصاویر با استفاده از دوربین سونی و با نصب مستقیم توسط مقر به خروجی چشمی تلسکوپ گرفته شد. نکته مهم در این تصاویر دیافراگم های متغییر برای بدست آوردن تصاویری با بهترین کیفیت بود. به دلیل اینکه در کنار رودخانه بالیخیلوی اردبیل بودیم تاثیرات بخار شدن آب رودخانه و  گرمای حاصل از اشعه فروسرخ خورشید به ترتیب با ایجاد تلاطم جوی و داغ کردن قطعات تلسکوپ باعث شد تا لکه های بسیار ریزتر خورشید به خوبی در تصاویر گرفته شده مشخص نباشند ولی لکه های بزرگتر به خوبی با جزئیات ثبت شده اند.

در این برنامه جناب آقای شجاع یک کارگاه در زمینه پروژه های  آماتوری و حرفه ای قابل اجرا و در حال اجرا  حین رصد گذر ارائه دادند که با استقبال عموم روبه رو شد. در اردبیل ساعت میانه گذر "۶:۱:۵۵  و پایان گذر برخورد سوم ساعت "۰۹:۰۷:۰۳ در زاویه برخورد ۲۹۲ درجه و پایان گذر برخورد چهارم "۰۹:۲۴:۳۷ در زاویه برخورد ۲۸۹ درجه بود.لازم به ذکر است که طول جغرافیایی اردبیل ۴۸درجه و ۱۸دقیقه وعرض جغرافیایی آن ۳۸ درجه و ۱۵ دقیقه می باشد.
 
 
 

 
 
در ادامه از تمامی دوستانی که در اجرای این برنامه یار و همراه انجمن بودند تقدیر و تشکر مینماییم.
 انجمن ستاره شناسان کیهان بیکران (آسمان سبلان)     www.sabalansky.com  

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد