آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
با توجه به حساسیت این پدیده ی نجومی، بسیاری از دانش پژوهان انجمن حاضر نبودند كه ریسك ابری شدن آسمان را بپذیرند بنابر این برای فرار از ابر های احتمالی شهر رشت، به نیكویه (حومه ی استان قزوین) پناه بردند.

28نفر از اعضای انجمن نجوم ثاقب در قالب چهار گروه رصدی و به سرپرستی آقای وقوعی (مسئول اجرایی انجمن نجوم ثاقب) در ساعت 00:45 بامداد چهرشنبه 17 خرداد1391 با دو دستگاه مینی بوس، به سمت نیكویه حركت كردند.

اكثر افراد شركت كننده مبتدی بودند و حتی برخی از آنها اولین رصد خارج استان خود را تجربه می كردند بنابراین انتظار ثبت یك رصد دقیق از آنها نمی رفت.

گروه اول و گروه دوم، هر كدام مجهز به یك دستگاه تلسكوپ شكستی 5/6 سانتی متری بودند كه تصویر خورشید را بر روی كاغذ مشاهده می كردند.در گروه سوم نیز آقای كاوه الماسی با یك تلسكوپ 5 اینچ بازتابی تال و به كمك یك قیف خورشیدی كه خودش ساخته بود، افراد گروه خود را از دیدن این پدیده بهره مند می ساخت و گروه چهارم نیز با یك تلسكوپ ماكستوف 5 اینچ سوار بر مقر5EQگوتو و یك دوربین عكاسی D 350CANON به عكاسی از این پدیده می پرداخت.

ساعت 4:15 صبح بود كه افراد در محل رصد مستقر شدند تا ابزار های خودشان را برای رصد آماده و تلسکوپ ها را قطبی كنند.
                    

آسمان نیمه ابری و تكه ابر هایی كه شرق آسمان را در بر گرفته بودند همه را نگران كرده اما از طرفی بر هیجان كار نیز افزوده بودند.
بالاخره انتظار به سر رسید و شیئ تلسكوپ هایمان در ساعت 6:2 صبح، اولین پرتو های نور خورشید را دریافت كرد.

آقای كاوه الماسی توانست اولین عكس را به كمك قیف خورشیدی خود از این پدیده تهیه كند.

 
منظره بسیار زیبا و دیدنی ای بود. سیاره ی زهره با چشم غیر مسلح و به كمك عینك خورشیدی نیز دیده می شد.


 
\اما بعد از حدود 4 دقیقه خورشید در پس ابرها پنهان شد تا دقایقی از دیدن آن بی بهره باشیم. این پنهان و پیدا شدن ها در طول رصد بارها اتفاق افتاد و به هیجان كار اضافه می كرد.

                                         

به دلیل اینكه بیشتر افراد شركت كننده در رصد مبتدی بودند و یك مرجع زمانی استاندارد برای ثبت دقیق تماس سوم و چهارم نداشتند
 
 
 
از گروه های 1و2و3 خواسته شده بود كه فقط با كرونومتر، فاصله ی زمانی بین تماس سوم و تماس چهارم را ثبت كنند كه زمان هایی بین ‍‍"17: َ17 تا "31: َ17 ثبت شد اما در گروه چهارم زمان تماس سوم و چهارم به وقتGMT به دقت ثبت شد كه به ترتیب زمان های "41: َ36: 4 و "12: َ54: 4 بودند.

در پایان رصد نیز چند عكس یادگاری گرفته شد و گروه در ساعت 10 صبح به گیلان بازگشت.


 
 
 
 

اسامی افراد گروه  اول: آسیه سخن شنوی حقی، مهدیه نیكخواه، معصومه نیكخواه، افسون كمالی، نسترن انوشا، مونا سینگ، زهرا قاضی، ریحانه نوروزی، نیما فرزانه پور.

اسامی افراد گروه دوم:سیده زهرا آذرنیور، سپهر قلی زاده، مائده رضاپور، فاطمه پور مجیب، میلاد كیمیاگر، هانیه مسیحا، زهرا امدادی، علیرضا علوی.

اسامی افراد گروه سوم: رضا منادی، محراب ابراهیمی، غزاله غیوری، پریسا شریف نیا، كاوه الماسی، سید واحد.

اسامی افراد گروه چهارم: علیرضا اخلاص، محمد بهاری، اشكان شعبانی، رمضانعلی وقوعی و هادی بابایی

 

برای افرادی هم كه قادر به شركت در رصد خارج استان نبودند، در داخل بوستان ملت و در نزدیكی انجمن نجوم ثاقب گروهی به سرپرستی آقای حسین حسنجانی با یك دستگاه دو چشمی 100*25 مستقر شدند. هر چند كه در لحظات اولیه طلوع خورشید آسمان رشت به كلی ابری بود اما به تدریج از میزان ابر  كاسته شد به طوری كه در ساعت 9 صبح آسمان كاملا صاف شده بود.

 از خانوم پژوهنده نیز بابت همكاری در رصد گذر زهره سپاسگذاریم.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد