آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
از سراوان برای شما گزارش می کنم! بخش دوم بازی اجرام افلاک رو از شرقی ترین نقطه ی ایران مطالعه می کنید جایی که این بار تیم ناهید با لباس های دوم خودش یعنی سیاه به مصاف طلایی پوشان خورشید رفته. بازی قبلی خورشید از این منطقه بر میگرده به 31 تیرماه 88 جایی که علی رغم پیشتازی 60 درصدی ماه بر پهنه ی خورشید اما باز هم این خورشید بود که نقاب ماه رو در طلوع حورشید اون روز از پیش رو برداشت.
اما این بار این خال کوچک زهره هست که بعد از هشت سال رو در روی خورشید قرار گرفته، بازی هیجان انگیزی که طبق جدول لیگ کهکشانی تا 105 سال دیگه رخ نمیده.
شاید شما هم به مانند بسیاری دیگر از منجمان ایران و جهان شاهد این بازی بی نظیر بوده اید اما انجمن نجوم خیام زاهدان به دعوت فرمانداری سراوان جهت رصد این پدیده راهی این شهرستان شدند تا از شرقی ترین شهرستان ایران شاهد این رویداد باشند.برپایی کارگاه ویژه ی گذر زهره در عصر سه شنبه و رصد آسمان در شامگاه این روز پیش درآمدی بود بر نادرترین اتفاق نجومی صدسال آینده.این مراسم که پیش و پس از اجرا از سوی برنامه های مختلف سیمای استانی سیستان و بلوچستان پوشش داده شد تا صبح چهارشنبه ادامه یافت.دو تلسکوپ 10 و 12 اینچ دابسونی هم به روش غیرمستقیم و هم به کمک فیلترهای خورشیدی این پدیده را به نمایش گذاشتند تا میزبان جمعیت قابل توجه مردم سراوان در محوطه ی میراث فرهنگی این شهرستان باشند و در کنار نقاشی کودکان و یادگاری نویسی برای آیندگان لذت تماشای این پدیده ی نادر را به مردم جنوب شرق ایران ارزانی بدارند. تیم تخصصی رصد گذر زهره نیز به کمک تلسکوپ 8 اینچ نیوتنی و دوربین دوچشمی20*110 در رصدگاهی دیگر به ثبت دقیق پدیده،عکاسی و تصویربرداری از آن می پرداختند.برنامه ی صبحگاهی که از ساعاتی قبل از طلوع حورشید به منظور استقرار تجهیزات شروع شده بود تا ساعت 9 و 30 دقیقه صبح ادامه پیدا کرد تا غزل خداحافظی با این رویداد. بازدید از روستای مشهور کلپورگان و کارگاه سفال این روستا نیز حسن ختام این گردش علمی بود.
حامیان:فرمانداری سراوان،میراث فرهنگی،هلال احمر،دانشگاه آزاد اسلامی،آموزش و پرورش،کانون پرورش فکری و شهرداری سراوان،شورای اسلامی شهر زاهدان و شهرداری
زاهدان .
گزارش:مجنبی عباس نژاد
عکس:حسین سالار،امان الله جلالی نژاد،رضا ابراهیمی،کلثوم بزی
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد